دیدارهای پوتین ونقش آن در حل بحرانهای منطقه

دیدارهای پوتین ونقش آن در حل بحرانهای منطقه
جمعه 21 آذر 1393 - 13:02

رییس جمهور روسیه قرار است پیش از دیدار با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا، با روسای جمهور سوریه و ایران در ماه آوریل آینده دیدار کند.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، تحرکات جدید روسیه برای رسیدن به راه حل سیاسی بحران و پایان درگیری در سوریه در دیدارهای معاون وزیر خارجه روسیه در دمشق کلید خورد.

تلاش های جدید روسیه در زمینه ایجاد تفاهمی برای راه حل احتمالی که در مورد آن توافق خواهد شد، نقش به سزایی داشته است.

به عقیده ناظران، همزمان با افزایش طرح های آمریکا و هم پیمانانش در منطقه، سهم روسیه در ایجاد راه حلی برای پرونده های مهم منطقه به خصوص بحران سوریه در حال افزایش است.

در همین حال منابع آگاه از دیدار آینده ولادیمیر پوتین با بشار اسد رییس جمهور سوریه و حسن روحانی رییس جمهور ایران، در ماه آوریل خبر می دهند.

قرار است این دیدار قبل از دیدار با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در حاشیه کنفرانس آبها در یونان که بیست و هفتم همان ماه برگزار می شود، صورت گیرد.

منابع مزبور خاطرنشان می کنند که به دلیل نقش محوری ایران و سوریه در منطقه و ضرورت مشارکت آنها در راه حل های احتمالی، دیدارهای ویژه رییس جمهور روسیه پایه گذار یک دیدگاه یکپارچه برای حل بحران های موجود خواهد بود.

اولین نشانه های تحرکات روسیه در منطقه و به خصوص درباره بحران سوریه با دیدار ولید معلم وزیر خارحه سوریه از مسکو آغاز شد که برای بررسی امکان رسیدن به راه حل مسالمت آمیز و سیاسی در سوریه بود.

این دیدار زمینه گسترده ای برای روسیه به منظور اثبات توانایی هایش در پایان دادن به درگیری ها در منطقه با شروع از دمشق و به خصوص در سایه ناکامی آمریکا به دلیل دست داشتن در حمایت مالی و تسلیحاتی از تررویست ها ایجاد کرد.

به عقیده ناظران، گام بعدی در دیدار میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه از دمشق خلاصه شد که این تلاش های روسیه با استقبال دمشق روبرو شده است؛ بویژه که این تلاش ها، از موضع ثابت روسیه بر ضرورت عدم دخالت خارجی در امور داخلی سوریه و لزوم موافقت مقامات دولت این کشور برای هرگونه راه حلی نشات می گیرد.

این تلاش ها و شفافیت تحرکات سیاسی مسکو به وضوح از سوی سوریه مورد استقبال قرار گرفت لذا رغبت خود را برای بررسی پیشنهادهای روسیه به منظور تضمین موفقیت این روند، اعلام کرد.

اگرچه هر راه حلی در منطقه باید شامل کشورهایی باشد که با آن درگیر هستند، اما ایران نیز در تمامی این قضایا حضور فعال دارد، از این روز تصویر واضح تری که هر راه حلی در چارچوب آن صورت خواهد گرفت، در دیدار میان پوتین با اسد و روحانی مشخص خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها