عبدالباری عطوان:

"صدام، داعش را پایه گذاری کرد"

شنبه 22 آذر 1393 - 08:57

نویسنده و روزنامه نگار عرب تأکید کرد که صدام دیکتاتور معدوم عراق، گروه تروریستی داعش را پایه گذاری کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" در کتاب جدیدش درباره داعش تأکید کرده است که این گروه تروریستی نسخه جدیدی از تشکیلات القاعده نیست، بلکه از نظر ایدئولوژی، نحوه رشد و اولویتها نمونه مختلفی به شمار می آید.
عطوان همچنین گفته است که القاعده اولویتهای خودش را جنگ با غرب و آمریکا و خارج کردن نیروهای آنان از جزیره العرب قرار داد، ولی داعش با سوء استفاده از فروپاشی (رژیمها) در منطقه و ضعف دولتها و تشدید دخالتهای نظامی غربی و طایفه گریها، قصد دارد دولتی را طبق تفکرات خود ایجاد کند.
سومریه نیوز به نقل از عطوان نوشت: به نظر من آمریکا داعش را به وجود نیاورد، بلکه با اتخاذ سیاستهای ویرانگرانه و خصمانه در قبال اعراب و مسلمانان و حمله به عراق، و همچنین با کمک هم پیمانان خود در عراق و دیکر کشورهای عربی منطقه (حاشیه خلیج فارس) و دیگر کشورهای عربی، محیط مناسبی را برای تشکیل این گروه تروریستی به وجود آورد.
عطوان در این کتاب خاطرنشان کرده است: اگر بگوییم که صدام به صورت عملی و عقیدتی و لجستیکی برای به وجود آمدن داعش زمینه سازی کرد مبالغه نکرده ایم؛ حال چه به صورت تصادفی و یا بر اساس طرحی دقیق.
وی افزود: هنگامی که صدام دریافت آمریکا قصد سرنگونی او و رژیمش را دارد، تصمیم گرفت که خودش را فرد دیندار و مسلمانی نشان دهد؛ و به طرح جهاد اسلامی به عنوان عقیده ای برای مقابله با اشغالگری روی آورد.  صدام از طریق بستن میخانه ها و بارها و از بین بردن نشانه های سکولاریسم و به راه انداختن طرحی تحت عنوان فراخوان ایمان و نوشتن کلمه "الله اکبر" روی پرچم عراق با خون خود و تأسیس گروه مسلح "فدائیان صدام" از جوانان داوطلب، از روش جدید خود پرده برداشت.
"عبدالباری عطوان" نویسنده و روزنامه نگار مشهور عرب، اصالتا فلسطینی است که روزنامه "القدس العربی" را در لندن تأسیس کرد و تا همین اواخر سردبیر این روزنامه بود؛ وی اکنون سردبیر زونامه "رأی الیوم" است.
کتاب جدید وی درباره داعش 239 صفحه و 11 فصل دارد.

 

عبدالباري عطوان

 

پربیننده ترین خبرها