پشت پرده قرارداد گازی اردن و رژیم صهیونیستی

پشت پرده قرارداد گازی اردن و رژیم صهیونیستی
شنبه 22 آذر 1393 - 09:59

عمان/ العالم - ‏یکی از نمایندگان پارلمان اردن با اشاره به وجود جایگزین های بسیار برای گاز رژیم صهیونیستی، تأکید کرد که دولت اردن برای فراهم کردن بهانه و تعامل با رژیم صهیونیستی در مقابل این جایگزینها مانع تراشی می کند.

"هند الفایز" روز شنبه در گفتگو با شبکه العالم تصریح کرد: دولت اردن برای بهانه تراشی جهت روابط با رژیم صهیونیستی، موانعی را مقابل این گزینه ها قرار داده است.
الفازی که از اعضای کمیسیون انرژی پارلمان اردن است، اظهار داشت: جایگزین های بسیاری روی میز پارلمان و کمیسیون انرژی قرار دارد که ما را بی نیاز از تعامل و همکاری با رژیم صهیونیستی می کند؛ مانند قرارداد سنگ های نفتی رسی که حدود یکماه پیش به مبلغ دو میلیارد دلار میان اردن و شرکت استونی و با سرمایه گذاری چین بسته شد.  
اردن چهارمین ذخایر بزرگ نفت سنگ های رسی را در اختیار دارد و برآورد می شود که بیش از 500 سال برای این کشور کافی باشد. اردن برای برداشت از این ذخایر توافقنامه هایی را با شرکت انگلیسی –هلندی شل و شرکت استی انرژیا استونی امضا کرده است.

الفایز با اشاره به وجود انرژی های تجدید پذیر از جمله انرژی های خورشیدی و بادی اظهارداشت: متاسفانه دولت اردن به نمایندگی از وزارت انرژی، موانعی را مقابل این جایگزین ها قرار داده و به سیاست مصرفی درنظرگرفته شده اعتنایی نمی کند. در نتیجه قرارداد گازی با رژِیم صهیونیستی، لایحه انرژی در اردن با 20 درصد کاهش مواجه خواهد شد.
نماینده پارلمان اردن خاطرنشان کرد: این مسأله پیش از هر چیزی ملی و میهنی است؛ از بین 150 نمایندگان پارلمان، بیش از تعداد انگشتان دست این قرارداد را تایید نخواهند کرد. مردم می دانند که دولت اردن با ایجاد موانع، مقابل جایگزین های انرژی می خواهد روابط خود با رژیم صهیونیستی را توجیه نماید.

هند الفایز خاطرنشان کرد: برای همه پذیرفتی است که رژیم صهوینستی برای چندمین بار در قطع گاز مصر به اردن دست داشت تا اینکه به تازگی تعامل خود با این رژیم را توجیه کند.
این نماینده اردنی خاطرنشان کرد: قرار نیست که بگویند اردن برای این قرارداد تحت فشار بوده گویی اینکه دولتی مستقل و دارای حاکمیت نیست. جایگزین هایی مانند گاز قطر وجود دارد، قطر کشوری عربی و برادر است اما سیاست های خارجی اردن بگونه ای است که پارلمان از دخالت در آن بدور است.
هند الفایز در ادامه گفت: فشاری متوجه ما نیست اما سیاست های داخلی و خارجی حکومت کنونی اردن مطالعه شده و قوی نیست، به نظر من اکنون وقت رفتن این دولت فرارسیده و آخرین نفس های خود را می کشد. توافقنامه ای که می خواهد با رژیم صهیونیستی به امضا برساند از سوی پارلمان رد شده و علیه آن رای داده است.

گفتنی است روابط اقتصادی اردن و رژیم صهیونیستی محدود است اما قرارداد جدید گاز؛  شاید واکنش های گسترده ای را در اردن به ویژه توسط مخالفان  عادی سازی روابط با این رژیم و هم چنین دیگر کشورهای عربی به ویژه لبنان و تشیکلات خودگردان فلسطین را به دنبال داشته باشد؛ زیرا آنها معتقدند که گاز سواحل دریای مدیترانه فقط متعلق به رژیم صهیونیستی نیست .
وزیر انرژی اردن در فوریه گذشته نیز اعتراف کرد دولتش دارای بیشترین سهم در شرکت عربی بوتاس است و تمایل شدیدی دارد با رژیم صهیونیستی به توافق برسد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها