"دولت در سایه" اردوغان، اوغلو را محاصره می‌کند؟

شنبه 22 آذر 1393 - 18:16

احمد داود اوغلو از زمان انتخاب به عنوان نخست وزیر ترکیه از سوی رجب طیب اردوغان، تلاش کرد تا جایگاه وی را به عنوان شخصیت متنفذ در نظام ترکیه بگیرد و با طرح ها و روش های جدید مدیریتی تلاش نمود تا چنین القا نماید که وی متفاوت از اردوغان است که از جمله این امور توجه به حوادث معادن و صدور بی درنگ قوانین با هدف جلوگیری از این حوادث بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اگرچه داود اوغلو تلاش می کند تا چهره ای متفاوت با اردوغان را از خود به نمایش بگذارد، اما در بسیاری از موارد سیاست ها و رفتار وی را تکرار می نماید که از آن جمله می توان به حمله و انتقاد از مخالفان است.

در این میان اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه، به جز موضوع بحران به گروگان گرفته شدن دیپلمات های این کشور در موصل، هیچ زمینه ای را برای عرض اندام احمد داود اوغلو به عنوان یک شخصیت سیاسی مستقل باقی نگذاشت. از سوی دیگر، افکار عمومی، بیش از آنکه با دیدگاه اوغلو آشنایی داشته باشند از نظر اردوغان درباره مسائل اطلاع داشتند. دلیل این امر نیز برنامه کاری فشرده رئیس جمهوری بود که تقریبا هر روز به بهانه ای به اظهار نظر درباره امور می پردازد، به ویژه اینکه در صورت اظهار نظر آن دو درباره موضوع مشخصی، رسانه ها، اقدام به انعکاس دیدگاه اردوغان می نمودند. البته نباید در این میان توانایی اردوغان را در زمینه یافتن مسائلی که به عنوان محوری برای اختلاف نظر در افکار عمومی به شمار می آیند از نظر دور داشت.

داود اوغلو در حال حاضر با طرح جدیدی از سوی اردوغان برای ایجاد دبیرخانه ای برای کاخ ریاست جمهوری مواجه است که براساس آن برای این نهاد "سخنگو"یی تعیین می شود که درباره کلیه مسائل سیاسی اظهار نظر خواهد کرد. همچنین اردوغان، هفت مشاور با تخصص های مختلف تعیین خواهد کرد که بر عملکرد وزرا نظارت می کنند.

براساس پیش نویس قانونی که انتظار می رود در بهار سال آینده دفتر ریاست جمهوری ترکیه اقدام به صدور آن نماید، مشاورانی برای "روابط میان نهادهای نظام"، "امور مالی"، "روابط خارجی" و ... تعیین خواهند شد و بدین ترتیب شمار کارکنان کاخ ریاست جمهوری از 400 به 700 نفر، افزایش خواهد یافت و بخش های مشاوره ای شبیه وزارتخانه ها و دولت در سایه تشکیل خواهند شد؛ به ویژه اینکه به زودی اردوغان خودش، شخصا ریاست جلسات هیأت دولت را به عهده خواهد گرفت.

پیش بینی می شود اردوغان در این بخش های مشاوره ای، شماری از رهبران حزبش را که بیم آن دارد، پس از رأی نیاوردن در انتخابات تابستان آینده، کرسی هایشان را در پارلمان از دست دهند، و این امر به رویگردانی شان از وی بینجامد، در این سمت ها تعیین نماید.

اما به دنبال افزایش سلطه اردوغان بر کابینه و حتی حزب حاکم، داود اوغلو به زودی در رسانه ها یا از طریق رسانه ها یا حتی نزدیکانش با سؤالاتی جدی درباره جایگاه و نقشش در ساختار قدرت مواجه خواهد بود.

همگان می دانند که انتخاب فهرست های حزب برای انتخابات با دخالت اردوغان انجام می گیرد. به طوری که پیوستن دیر هنگام داود اوغلو به حزب و فعالیت های وی در خارج از کشور، زمینه را برای احاطه وی بر کادرهای حزب و سوابق و روابط و جایگاه اجتماعی و نفوذشان در داخل حزب فراهم نمی کند و این امر زمینه ای برای دخالت اردوغان خواهد بود.

عزل و نصب ها در ریاست رادیو تلویزیون و مشاوران خزانه داری ترکیه، روابط اردوغان و داود اوغلو را تحت شعار قرار داد. به طوری که شایعاتی در زمینه تلاش اوغلو برای منصوب کردن افراد منسوب به خودش در نهادهای دولت و نزاع و لجاجت وی با اردوغان در این زمینه منتشر و پیش بینی شد این امر به اختلافاتی میان طرفین بینجامد. اما داود اوغلو با تنظیم یک ضیافت شام خانوادگی با رئیس جمهور، به این شایعات پایان داد. با این وجود، شمار زیادی درباره میزان بردباری احمد داود اوغلوی آکادمیک در مقابل زیاده خواهی های بی پایان رجب طیب اردوغان، سؤالات فراوانی را مطرح می نمایند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها