گزارش العالم از واکنش تونسی‌ها به نتایج انتخابات

سه شنبه 2 دی 1393 - 16:58

تونس، العالم - با وجود این که نتایج انتخابات از سوی قاطبه مردم تونس پذیرفته شده اما نگرانی‌هایی درباره کاهش سطح آزادی‌ها در این کشور در مراحل بعدی وجود دارد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار شبکه خبری العالم، با انتخاب الباجی قاید السبسی به ریاست جمهوری تونس، واکنش های مختلفی از سوی مردم و فعالان سیاسی تونسی نسبت به نتایج انتخابات ابراز شده اما اکثریت این نتایج را پذیرفته اند.

پیروزی رییس حزب "ندای تونس" در انتخابات از سوی سران جبهه مردمی مورد استقبال قرار گرفت، به خصوص که این حزب منتظر قدرت گرفتن السبسی بود تا راه برای مشارکت در دولت به سویش گشوده شود.

احمد الصدیق عضو ارشد جبهه مردمی در گفت و گو با العالم خاطرنشان کرد: هرگاه کوچک ترین توافقی بر سر برنامه های اقتصادی و اجتماعی ما بر اساس قانون اساسی و مبارزه با تروریسم صورت بگیرد بر اساس آنچه از ما خواسته خواهد شد در دولت حضور خواهیم داشت.

المنصف المرزوقی، رییس جمهور سابق تونس نیز به قاید السبسی تبریک گفت، اما این نتایج ممکن است صحنه سیاسی آینده این کشور را با تشکیل نیروهای جدید بر اساس توافق با گروههایی که هنگام تبلیغات انتخاباتی از منصف المروزقی حمایت کرده اند، تغییر دهد.

پذیرفتن نتایج انتخابات بارزترین خصوصیت در مواضع فعالان سیاسی تونس بوده است.

عماد الدایمی، دبیرکل حزب "کنگره به خاطر جمهوریت" در گفت و گو با خبرنگار العالم خاطرنشان کرد: همه ما باید برای ساختن مراحل بعدی بر اساس دموکراسی و پذیرفتن نظر مردم تلاش کنیم و دستاوردهای خود را در احقاق حق مردم تونس و جلوگیری از هرگونه انحراف از سوی حزب حاکم جدید حفظ نماییم.

نیمی از مردم تونس درباره احتمال کاهش سقف آزادی هایی که انقلاب به آنها داد و قانون آن را تضمین کرده بود، نگرانی هایی دارند؛ اما نیمی دیگر امیدوارند مرحله بعدی مرحله ثبات سیاسی و سازندگی اقتصادی باشد.

به هرحال نتیجه انتخابات بخش بزرگی از مردم تونس را راضی نخواهد کرد، اما موضع کلی در تونس پذیرفتن منطق دموکراسی و جلوگیری از هر رخدادی است که باعث تفرقه در میان ملت شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها