رییس دستگاه اطلاعات قطر در مصر چه می کند؟

رییس دستگاه اطلاعات قطر در مصر چه می کند؟
چهارشنبه 3 دی 1393 - 19:29

العالم - منابع خبری اعلام کردند که "أحمد بن ناصر بن جاسم آل ثانی" رییس دستگاه اطلاعات قطر در برای دیدار با سران مصر به قاهره سفر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، حکومت پادشاهی قطر از حامیان اصلی "محمد مرسی" رییس جمهور سابق مصر و جریان اخوان المسلمین این کشور می باشد که با روی کار آمدن "عبدالفتاح سیسی" رییس جمهور مصر رابطه این دو کشور به شدت تیره شد اما این روزها خبرها از ذوب شدن یخ های اختلافات میان مصر و قطر حکایت دارد.  

روزنامه "المصری الیوم" روز چهارشنبه نوشت: رییس دستگاه اطلاعاتی قطر به دستور شیخ تمیم بن حمد ال ثانی امیر این کشور به قاهره سفر کرده تا با مقام های مصری مذاکره کند و زمینه را برای توافق در مورد بندهای آشتی میان دو کشور و در نهایت دیدار قریب الوقوع امیر قطر و عبدالفتاح السیسی فراهم کند.

این روزنامه مصری  به نقل از منابع امنیتی و دیپلماتیک مصری می نویسد: بن جاسم به قاهره آمده تا دیدگاه های مقام های عالی رتبه مصری را در خصوص بندهای آشتی میان دو کشور بشنود تا در نهایت کار توافق بر سر آن و امضای آن توسط عالی ترین مقام های دو کشور انجام پذیرد.

این منابع خاطر نشان کرده اند که رییس دستگاه اطلاعاتی قطر سه شنبه صبح در یک هتل مشهور با یکی از مقام های امنیتی مصری دیدار کرده و طرفین حدود دو ساعت در خصوص گروه اخوان المسلمین و شبکه الجزیره و تلاش اخوانی ها برای براندازی نظام حکومتی مصر و همچنین تلاش های این گروه برای ایجاد رعب و وحشت میان مصری ها و تحریک آنان به انجام اعمال خشونت آمیز بحث و گفت وگو کردند.

این منابع تصریح کردند: مقام مصری به رییس دستگاه اطلاعاتی قطر گفته که شبکه "الجزیره مباشر مصر" تجمعاتی مربوط به اخوانی ها را در قاهره و دیگر استان های مصر پخش می کرد که شمار افراد حاضر در آن از 10 نفر بیشتر نبود و با این حال اعلام می کرد که صدها یا هزاران نفر در این تجمع شرکت کردند؛ همچنین این شبکه مهمان هایی را دعوت می کرد که در برنامه های پخش مستقیم به رهبران و بزرگان مصر به دور از اخلاق حرفه ای توهین می کردند و دشنام می دادند.

این منابع در پایان اعلام کردند: این مقام قطری در خصوص بهبود روابط قطر - مصر طی روزهای آینده ابراز خوشبینی کرده و تاکید کرده که دو کشور دوست و برادرند و منافع واحدی دارند و در ادامه بحث پناه دادن قطر به رهبران اخوان المسلمین مطرح شد.

چند روز پیش نیز یک هیأت قطری برای حل اختلافات با "عبدالفتاح سیسی" در مصر دیدار و گفت وگو کرد؛ دیداری که مورد تشویق حکومت عربستان نیز قرار گرفت. 

در نشست فرستاده امیر قطر با رئیس جمهوری مصر، "عبدالله بن عبدالعزیز" فرستاده ویژه پادشاه عربستان نیز شرکت داشت. 

دربار عربستان پیش از این، با انتشار بیانیه ای، اتحاد قطر و مصر و تحکیم روابط دو جانبه و همچنین کنار گذاشتن کشمکش را خواستار شده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها