مغرب؛ مقصد سردمداران عربی و غربی در تعطیلات

مغرب؛ مقصد سردمداران عربی و غربی در تعطیلات
چهارشنبه 3 دی 1393 - 19:57

"نیکولا سارکوزی" رئیس جمهور سابق فرانسه، برای گذراندن تعطیلات آخر سال میلادی، در هفته جاری راهی مغرب خواهد شد و با شماری از مسئولان مغربی که روابطی حسنه با آن‌ها دارد، دیدار خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، هرچند روابط فرانسه و مغرب، دوره بحران را سپری می کند، اما رئیس جمهور سابق فرانسه، عزم خود را جزم کرده است تا تعطیلات خود را در مغرب سپری کند.

نیکولا سارکوزی، که اخیرا در انتخابات حزبی، به ریاست حزب "اتحاد برای جنبش مردمی" برگزیده شده است، به مغرب سفر خواهد کرد تا برنامه فعالیت های خود برای سال آینده را را تنظیم کند که بتواند در انتخابات محلی سال آینده، موقعیت خود و حزبش را بازیابد و محبوبیت از دست رفتۀ حزبش را زنده کند.

این در حالی است که شاه مغرب به همراه خانواده اش از سه روز پیش در یک سفر غیررسمی و جنجالی، با 5 فروند هواپیما به ترکیه رفته است، هرچند کشور مغرب خود یکی از مقاصد مهم سران کشورهای عربی برای گذراندن تعطیلات و خوشگذرانی است.

اما منابع خبری اعلام کرده اند سارکوزی، در سفر خود به مغرب که یک هفته به طول خواهد انجامید تلاش خواهد کرد که به اختلافات رهبران حزب خود پایان دهد، زیرا در این سفر، دستکم 10 تن از رهبران حزب، او را همراهی خواهند کرد تا در مذاکراتی درون حزبی، راه حلی برای اختلاف دیدگاه رهبران ارشد این حزب با رویکرد سارکوزی در انتخاب مشاوران بیابند.

سارکوزی امیدوار است که پس از بازگشت از سفر به مغرب، به کشمکش های درون حزبی پایان دهد تا بتواند برای انتخابات محلی فرانسه که در سال 2015 در سراسر فرانسه برگزار می شود، خیز بردارد.

بسیاری از رهبران ارشد ِ شناخته شده در حزب اتحاد برای جنبش مردمی، با رویکرد سارکوزی در انتخاب مشاورانش مخالفند و به تلاش های او برای جذب سیاستمداران منسوب به محافظه کاران فرانسوی انتقاد دارند، زیرا آن را به مثابه تغییر ماهیت و رویکردهای سیاسی حزب می دانند.

همین انتقادها سبب شدند که سارکوزی یک زن مغربی از حزب خود را که به عنوان مشاور برگزیده بود، برکنار کند، زیرا مشخص شد که وی پیش از این عضو یکی از احزاب تندروی محافظه کار بوده است که به داشتن افکار نژادپرستانه ضد مسلمانان معروف است.

برخی از رسانه های فرانسوی هدف سارکوزی از انتخاب مراکش به عنوان مکانی برای سپری کردن تعطیلات را دیدار با شماری از مسئولان مغربی دانستند تا به این وسیله، روابط تخریب شدۀ مغرب و فرانسه را که فرانسوا اولاند رئیس جمهور کنونی آن را به باد فنا داده بود، ترمیم کند.

این تلاش ها به این سبب صورت می گیرد که اکثر نظرسنجی هایی که در فرانسه برگزار شده است، نیکولا سارکوزی را دارای بالاترین شانس در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 معرفی می کنند.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها