رشد چشمگیر صادرات کالا از مغرب به "اسرائیل"

رشد چشمگیر صادرات کالا از مغرب به
چهارشنبه 3 دی 1393 - 23:02

مغرب با از سرگیری مبادلات اقتصادی خود با رژیم صهیونیستی، در ماه اکتبر 2014 شاهد افزایش چشمگیر صادرات و کاهش واردات از این رژیم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دفتر مرکزی آمار رژیم صهیونیستی اعلام کرد: حجم واردات مغرب از اسرائیل، پس از افزایش تا سقف 6 میلیون دلار در ده ماه اول سال جاری میلادی، شاهد افزایشی 29 درصدی بود که این میزان، در مدت مشابه سال 2013، بالغ بر 4.6 میلیون دلار بود.

در برابر این افزایش نسبی واردات رژیم اشغالگر صهیونیستی از مغرب، صادرات این رژیم به مغرب، شاهد کاهشی چشمگیر به نسبت 84 درصد در مدت کمتر از 12 ماه بود.

بر پایه این گزارش، ارزش صادرات رژیم اشغالگر صهیونیستی به مغرب در 10 ماه نخست سال جاری به 8 میلیون دلار رسید که این میزان، در مدت مشابه در سال 2013، بالغ بر 51.6 میلیون دلار بود.
این در حالی است که حجم مبادلات تجاری مغرب و رژیم صهیونیستی در سال 2013 به بالاترین سقف خود، یعنی 60.7 میلیون دلار رسیده بود.

مسئولان دولتی مغرب، وجود هرگونه تعاملات مستقیم میان رباط و تل آویو را انکار می کنند و در این راستا، به گزارش های مرکز تبادل ارزی که هرگونه مبادلات بازرگانی مغرب با خارج از کشور در آن ثبت می شود، استناد و تاکید می کنند که در این آمار هیچ گونه ارقام و اعدادی درباره مبادله تجاری میان مغرب و "اسرائیل" وجود ندارد.

مسئولان مغربی ادعا می کنند که نبود ارقام اعلام شده از سوی نهادهای رسمی مغربی از یک سو و نبود چارچوب قانونی برای تنظیم روابط تجاری با رژیم صهیونیستی، دو دلیل کافی هستند که ثابت می کنند رباط، اجازه بازاریابی برای کالاهای اسرائیلی را نمی دهد.

اما با وجود همه این تاکیدها، بهبود همکاری های بازرگانی میان جهان عرب و رژیم صهیونیستی، به مغرب محدود نشده و حجم مبادلات تجاری میان این رژیم با مصر و اردن نیز افزایش یافته است.

مبادلات تجاری میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی، در ده ماه نخست سال جاری میلادی، شاهد بهبود بود و مجموع صادرات رژیم صهیونیستی به کشورهای عربی، بالغ بر 228 میلیون دلار شد. واردات این رژیم از کشورهای عربی، نیز بالغ بر 373 میلیون دلار بود.

در همین چارچوب، دفتر مرکزی آمار رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حجم مبادلات تجاری میان این رژیم و اردن، شاهد افزایشی قابل توجه بود و از 297 میلیون دلار در 10 ماه نخست سال 2013 به 405 میلیون دلار در مدت مشابه سال جاری افزایش یافته است.

صادرات رژیم صهیونیستی به اردن نیز در فاصله ماه های ژانویه تا اکتبر سال 2014 به 88.2 میلیون دلار و واردات این رژیم از اردن در همین مدت، به 317 میلیون دلار رسید.

حجم مبادلات بازرگانی میان مصر و رژیم صهیونیستی نیز شاهد افزایشی چشمگیر بود، به طوری که در 10 ماه نخست سال جاری میلادی، به 181 میلیون دلار رسید که این مبلغ، در مدت مشابه سال گذشته، بالغ بر 140 میلیون دلار بود.

میزان صادرات رژیم اشغالگر صهیونیستی به مصر در مدت ماه های ژانویه تا اکتبر سال 2014، بالغ بر 131.8 و میزان واردات این رژیم از مصر، 49.3 میلیون دلار بود.

پربیننده ترین خبرها