با انتشار بیانیه،

انصارالله رسما با تقسیم یمن مخالفت کرد

انصارالله رسما با تقسیم یمن مخالفت کرد
پنج‌شنبه 4 دی 1393 - 10:45

گروه انصارالله یمن به طور رسمی مخالفت خود را با تشکیل دولت فدرالی آینده در این کشور اعلام کرد.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه القدس العربی، انصارلله یمن در بیانیه ای ضمن اعلام مخالفت خود با این طرح، درباره هرگونه تلاش برای دورزدن توافقنامه صلح هشدار داد.
براساس این طرح، یمن به شش اقلیم فدرالی تقسیم خواهد شد. گروه انصارالله (حوثی‌ها) پیشتر نیز مخالفت خود را با تقسیم یمن به شش اقلیم فدرالی اعلام کرده بودند.

در بیانیه دیروز (چهارشنبه) انصارلله آمده است: با توجه به تشکیل دولت آینده، برخی از گروه ها در تلاشند در کودتایی آشکار علیه توافقنامه آشتی ملی، گزینه تقسیم کشور به شش منطقه را در متن قانون اساسی جدید بگنجانند.

"عبد ربه منصور هادی" رییس جمهوری یمن، سه شنبه شب با صدور حکمی هفت استاندار جدید برای استان های تحت کنترل "حوثی ها" را تعیین کرد.

جنبش انصار الله در 21 سپتامبر( شهریور) گذشته کنترل 'صنعا پایتخت یمن را به دست گرفت و دایره نفوذ خود را بر دیگر شهرهای این کشور گسترش داد به طوری که رییس جمهوری یمن مجبور به اجرای تغییراتی در برخی وزارتخانه ها شد.

جنبش حوثی ها که قدرتمندترین جریان سیاسی یمن است، در تابستان گذشته با برپایی تظاهرات گسترده و مسالمت آمیز، خواستار اجرای اصلاحات سیاسی، مدنی و اقتصادی در این کشور شد. حامیان این جنبش موفق شدند، دولت این کشور را وادار به استعفا کنند.

طرح تمرکززدایی در یمن که سال گذشته در یک همایش ملی مطرح شد، به دنبال تقسیم شمال یمن به چهار منطقه و جنوب این کشور به دو منطقه است.

با این حال، شیعیان حوثی در شمال یمن مخالف این طرح هستند و می‌گویند هدف از آن تقسیم کشور به مناطق ثروتمند و فقیر است. طرح ایجاد نظام فدرال بخشی از روند گذار سیاسی در یمن بوده است.

در همین حال، ساکنان جنوب یمن می‌گویند که دولت مرکزی آن‌ها را به لحاظ اقتصادی و سیاسی در حاشیه قرار داده است. از سوی دیگر برخلاف حوثی ها، جنبش جنوب خواستار خودمختاری یا استقلال کامل جنوب است.

شمال و جنوب یمن در سال ۱۹۹۰ پس از سقوط دولت جنوب یمن متحد شدند. با این حال، چهار سال پس از آن جنوب بار دیگر تصمیم گرفت جدا شود که به جنگ داخلی در یمن منجر شد. این جنگ پس از تصرف مناطق جنوبی پایان یافت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها