بزرگترین چالش پیش ِ روی رئیس‌جمهور جدید تونس

بزرگترین چالش پیش ِ روی رئیس‌جمهور جدید تونس
جمعه 5 دی 1393 - 22:50

روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله خود درباره تونس؛ انتخاب اولین رییس جمهوری این کشور از طریق رای مردم را گام مهمی در حرکت به سمت دموکراسی در کشورهای عربی دانست و همکاری با حزب اسلامی النهضه را مهمترین چالش برای السبسی نامید.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، این روزنامه آمریکایی نوشت: تونس با وجودی که با چالش های گسترده روبرو است، همچنان سمبل امید و استقامت در منطقه ای است که براثر ناآرامی و حکومت های استبدادی دچار فرسایش شده است.

نیویورک تایمز درباره " الباجی قاید السبسی " نامزد پیروز درانتخابات ریاست جمهوری تونس نوشت: وی درجریان تبلیغات انتخاباتی، خود را شخصی باتجربه معرفی کرد که می تواند امنیت تونس را تضمین کند.

پس از اعلام نتایج انتخابات المنصف المرزوقی، رییس جمهور موقت، به شکست در برابر وی اقرار کرد و السبسی در سخنان خود از وی تشکر کرد و قول داد که تلاش برای پیشرفت کشور بدون کنار زدن هیچ طرفی ادامه پیدا کند.

نیویورک تایمز نوشت که نمی توان این سخنان را کم اهمیت انگاشت، زیرا در بسیاری ازکشورها پس از انتخابات، جنجال سرقت آرا و رقابت تلخ بر سر نتایج انتخابات و خصومت میان دشمنان سیاسی شیوع پیدا می کند.

این روزنامه درادامه خاطرنشان کرد، مسوولان و کارشناسان آمریکایی که السبسی را می شناسند، از او انتظار دارند رییس جمهوری باشد که هیچ کسی را از صحنه بیرون نکند و برای تقویت اهداف دموکراسی مانند حقوق زن و آموزش تلاش کند.

این درحالیست که وی باید بتواند طرفداران لائیک خود را که دارای گرایش های غربی هستند، متقاعد کند؛ اما چالش مهم تری که پیش روی السبسی است، همکاری با حزب اسلامی النهضه است که با جدیت تلاش کرد تا ثابت نمایند که اسلام و دموکراسی می توانند در کنار یکدیگر قرار گیرند.

نیویورک تایمز درادامه افزود که مسوولان حزب النهضه به علت نداشتن قدرت برای تامین امنیت و احیای اقتصاد کشور، بهای سیاسی پرداخت کردند. پایبندی تونس به انتخابات و روند دموکراسی حماسه بود، اما ایجاد ریشه های عمیق برای موسسه ها و ارزش های دموکراسی که دوام داشته باشد به زمان زیادی نیاز دارد، اما احتمال پیشرفت تونس نسبت به هر کشور اسلامی دیگر که در سال 2011 درگیر ناآرامی های سیاسی شد، و نیز احتمال حمایت اقتصادی و سیاسی از این کشور از سوی آمریکا و اروپا بیشتر است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها