پژوهشگر سرشناس عرب:

"درصورت سقوط سوریه، لبنان و اردن هم سقوط می‌کنند"

شنبه 6 دی 1393 - 11:10

پژوهشگر و تاریخدان سرشناس عرب تأکید کرد که در صورت سقوط نظام سوریه داعش وارد کل منطقه خواهد شد و لبنان و اردن هم سقوط خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "محمد حسنین هیکل" در برنامه ای تلویزیونی گفت: همه طرف‌های بحران (سوریه) به نهایت خستگی خود رسیده اند و آماده تفاهم هستند.

وی تأکید کرد: نظام سوریه همچنان از حیات برخوردار است و اگر این نظام سقوط کند، داعش وارد کل مناطق سوریه خواهد شد و لبنان و اردن سقوط خواهند کرد.

هیکل درباره اوضاع مصر اظهار داشت: مصر با وجود اینکه قدرت سیالی ندارد اما دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی و وجهه است؛ زیرا دستان این کشور به خون در سوریه و یمن و لیبی آغشته نشده است.

هیکل تأکید کرد: اشتباه های گروه اخوان المسلمین مصر بعد از خروج از قدرت هزار بار بیشتر از اشتباه های آنها در زمان قدرت بود.
وی درباره آشتی بین مصر و قطر گفت: تصمیم برای توقف پخش شبکه تلویزیونی "الجزیره مباشر مصر" در وهله اول و آخر به نفع قطر است زیرا این پروژه به قطر آسیب زد.
این نویسنده مشهور مصری خاطرنشان کرد که با تمیم بن حمد امیر قطر گفت وگو کرد و به وی گفت که مصر از سرازیر شدن پول های قطر به جیب برخی جریانها در داخل مصل شکایت دارد.
به گفته هیکل، پیش از این نیز با شیخ حمد پدر امیر قطر صحبت کرد و گفت که پروژه "الجزیره مباشر مصر" یک پروژه تحریک آمیز برای مصر است و موزه (همسر حمد امیر سابق قطر) در جریان ملاقاتی به وی گفت که فکر می کرد این پروژه به مصر خدمت خواهد کرد.
وی درباره جنگ های آمریکا در افغانستان و عراق گفت: آمریکا از این دو جنگ به نظر می رسد که گویی امپراطوری است که اهرم های قدرت خود را از دست داده است. آمریکا با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین 5000 تا 6000 نفر را کشته است.
هیکل سخن خود را با اشاره به این مطلب به پایان برد که سال 2015 میلادی حوادث و رویدادهای بزرگی از جمله انتفاضه فلسطینی و انفجار در غزه را پیش رو دارد.
هیکل در پاسخ به این گفته الحدیدی که سخنانش واکنش های زیادی ایجاد کرده است، گفت: من بعد از سخنانم با ناسزا و اهانت زیادی مواجه شدم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها