مرکز پژوهش‌های امنیت قومی رژیم صهیونیستی اعتراف کرد؛

ضربه امنیتی سهمگین حزب‌الله به اسراییل

ضربه امنیتی سهمگین حزب‌الله به اسراییل
شنبه 6 دی 1393 - 20:22

العالم ـ براساس یک پژوهش جدید در اسراییل، توانمندی حزب الله در شناسایی شبکه‌های جاسوسی، ضربه سهمگینی به سازمان اطلاعات رژیم اشغالگر وارد کرده، به گونه‌ای که «ردیابی تحرکات حزب الله در لبنان و سوریه و تمام جهان را برای اسراییل دشوار ساخته است».

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مرکز پژوهش های امنیت قومی وابسته به دانشگاه تل آویو در پژوهش جدید خود تاکید کرده که شناسایی شبکه های جاسوسی باعث بالارفتن روحیه حزب الله خواهد شد و حزب الله این امر را به عنوان یک پیروزی مطرح خواهد کرد، همچنین کشف اخیر موجب شکست تلاشهای سازمان اطلاعات اسراییل در جمع آوری اطلاعات درباره حزب الله می شود.

بر اساس این پژوهش جدید، شناسایی جاسوسان بزرگ که به نفع اسراییل فعالیت می کردند، کار سازمان اطلاعات اسراییل را در حال و آینده، برای شکست عملیات نظامی حزب الله برای انتقام جویی از اسراییل را دشوار خواهد کرد. در این پژوهش به سران تل آویو پیشنهاد شده که یک ائتلاف بین المللی گسترده برای پیگیری عملیات حزب الله در خارج تشکیل دهد.

در این پژوهش آمده است که خودداری حزب الله از به عهده گرفتن مسئولیت عملیات از یک طرف و نیز نبودن جاسوسان در داخل حزب الله از سوی دیگر، کشف این عملیات برای اسراییل راغیرممکن می کند. همچنین بنا به ادعای مطرح شده در این پژوهش، در این صورت شناسایی چهره واقعی حزب الله و اینکه از سازمان های تروریستی بین المللی است، نیز برای اسراییل مشکل می شود.

گفتنی است، در حالی که تاکنون حزب‌الله لبنان از اعلام تائید یا تکذیب هویت جاسوس دستگیر شده خودداری کرده است، برخی منابع خبری از جمله پایگاه خبری النشره، روزنامه لبنانی دیلی استار، روزنامه کویتی الرأی و روزنامه آمریکایی واشنگتن پست مهم‌ترین منابعی هستند که مجموعه‌ای از اطلاعات تائید نشده را در باره فرد دستگیر شده، همکاران وی و تبعات خیانت وی به حزب‌الله منتشر کرده‌اند.

واشنگتن پست به نقل از منبع لبنانی ناشناسی نوشته که فرد دستگیر شده که از سال 2008 تاکنون در راس واحد عملیات خارجی حزب‌الله بوده است، اطلاعاتی را به سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل، موساد انتقال داده است. این منبع اظهار داشته که حزب‌الله علی‌رغم آسیب‌های جدی که از این مزدور دریافت کرده است، دستگیری وی را یک موفقیت جدی می‌داند. پیش از این و در سال 2011، نیز سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله اعلام کرده بود که دو نفر از اعضای سازمان که دستگیر شده‌اند به جاسوسی برای سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سی‌آی‌ای اعتراف کرده‌اند.

گفته می‌شود که شوربه و چهار فرد دیگری که به جرم همکاری با وی دستگیر شده‌اند، اکنون در دادگاه‌های حزب‌الله در حال محاکمه هستند. شوربه 42 ساله که در خانواده‌ای مذهبی از جنوب لبنان بزرگ شده و پس از چند ماه تعقیب و مراقبت بازداشت شده است، در دوره‌ای مسئول حفاظت از نصرالله نیز بوده است و سپس به فرماندهی واحد 910 یا واحد عملیات خارجی حزب‌الله رسید. تصور می‌رود که وی در یکی از سفرهای کاری به کشورهای آسیایی به استخدام رژیم اسرائیل در آمده باشد.

پایگاه خبری النشره که خبر دستگیری شوربه را به عنوان ضربه‌ای بزرگ به سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل در مسیر نفوذ به حزب‌الله مطرح کرده، نوشته که وی به عنوان یک بازرگان به کشورهای آسیایی سفر می‌کرده و هشت سال پیش به استخدام دشمن درآمده است. اطلاعاتی که وی به اسرائیل داده، در شهادت عماد مغنیه در سال 2009 و حسان اللقیس در سال 2013 نقش داشته است. دستگیری وی پس از بازگشت از یک سفر خارجی و دیدار با رابطان اسرائیلی صورت گرفته است.

پربیننده ترین خبرها