گزارش العالم از پیشرفت روند دموکراسی در تونس

گزارش العالم از پیشرفت روند دموکراسی در تونس
يکشنبه 7 دی 1393 - 10:28

تونس، العالم - مهمترین تحولات تونس پس از سرنگونی بی‌علی، در چند ماه گذشته رخ داد و این کشور شاهد اولین انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوریِ پس از انقلاب بود و از سال آینده پارلمان و رییس جمهوری جدید خواهد داشت.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار شبکه خبری العالم از تونس، انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری تونس با نظارت بیش از 100 هزار ناظر داخلی و خارجی برگزار شد و ناظران در گزارش های خود از برگزاری شفاف و سالم این انتخابات خبر دادند.
انتخاباتِ پیش از انقلاب تونس نمایشی بود چون مردم مجبور بودند فقط به زین العابدین بن علی دیکتاتور این کشور رأی بدهند و دیگر نامزدهای ریاست جمهوری فقط نقش نامزد را بازی می کردند.
برگزاری انتخابات در تونس همچون کشورهای دموکراتیک جزو وظایف دولت نبود زیرا مرکزی مستقل به نام کمیته انتخابات در ژانویه 2014 پس از کشمکش طولانی احزاب سه گانه حاکم با دیگر احزاب برای برگزار کردن انتخابات تشکیل شده بود .
در آن زمانکشمکش احزاب تونس برای تدوین قانون انتخابات نیز شدت یافت تا اینکه اوایل مارس 2014 این قانون تصویب شد و حزب نهضت با حذف ماده مربوط به ممنوعیت مشارکت مسوولان رژیم برکنار شده زین العابدین بن علی در انتخابات موافقت کرد.
انتخابات پارلمانی تونس روز 26 اکتبر 2014 برگزار شد و حزب نداء تونس به ریاست الباجی قائد السبسی اکثر کرسی ها را به دست آورد و حزب نهضت نیز حایز رتبه دوم شد. السبسی در انتخابات ریاست جمهوری نیز گوی سبقت را ربود و پیروز این انتخابات شد.
همه احزاب نتایج انتخابات را پذیرفتند و به احزاب پیروز تبریک گفتند و بدین ترتیب تونس از مرحله انتقالی پس از انقلاب، به مرحله دموکراسی منتقل شد و هم اکنون قانون اساسی، کمیته مستقل انتخابات، مرکز خاص رسانه ها و دستگاه قضایی دارد.
منیره الشریفی گزارشگر شبکه خبری العالم در تونس گزارش داد: تونس که به تازگی دموکراسی را تجربه کرده است، سال جدید را به زودی آغاز خواهد کرد و مردمش امیدوارند که گروه های سیاسی کشمکش های خود را کنار بگذارند و برای بازسازی اقتصاد و بهبود اوضاع معیشتی شهروندان تلاش کنند.


27/12- TOK

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها