موج جدید تظاهرات و مخالفت با اردوغان درترکیه+فیلم

يکشنبه 7 دی 1393 - 13:14

آنکارا، (العالم) – در پی تشدید حملات دولتی علیه اصحاب رسانه و سیاستمداران مخالف در ترکیه، خیابان‌های این کشور شاهد حضور گسترده اعتراضات مردمی علیه سیاست‌های اردوغان است.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار شبکه خبری العالم، شهروندان ترکیه با تاکید برمخالفت با چنین رویه ای از سوی حکومت رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، علیه اصحاب رسانه و سیاستمداران مخالف، آن را تلاش حکومت برای خاموش کردن صدای مخالفان و نقض آزادی های فردی برشمردند.
همزمان با افزایش موج بازداشت ها علیه اصحاب مشهور رسانه و مراکز مطبوعاتی مخالف از سوی پلیس ترکیه، اعتراضات خشمگین مردمی سراسر این کشور را دربرگرفته است. به ویژه آنکه به تازگی به موجب وضع قوانین امنیتی جدید در ترکیه پلیس می تواند به محض مشکوک شدن به افراد بدون هیچ توجیه و اتهامی آنها را بازداشت کند. همچنین به موجب این قانون پلیس می تواند بدون کسب اجازه از دادستانی عمومی، به منازل یورش ببرد.
"الهان یغیث" عضو کانون کارگران بازنشسته به خبرنگار العالم گفت: تصویب قانون جدید درباره ماموریت به پلیس و اختیارات گسترده به آن در پارلمان ترکیه، تنها هدفش، خاموش کردن صدای مخالفان حزب عدالت و توسعه بدون حق رجوع به دادگاه بوده تا رهایی از گروه فتح الله گولن (منتقد و رقیب اردوغان)  برای آنها هموار شود. به تازگی گولن، اردوغان را سلطان اردوغان خوانده است.
یک شهروند ترکیه در گفت و گو با خبرنگار العالم تصریح کرد: تازمانی که حکومت کنونی در ترکیه حاکم باشد خبری از آزادی مطبوعات و آزادی های عمومی نیست. وی گفت: حکومت باید استعفا دهد.
مخالفان اتهامات علیه بازداشت شدگان را نامشخص و بی اساس دانسته وموج بازداشت های تازه را نمایش قدرت، تلاش برای ارعاب و سرکوب شهروندان و آمیختن سیاست با قانون خواندند. معترضان سیاست های سرکوبگرانه و محدودیت های تحمیلی علیه آزادی و حقوق شهروندان را محکوم کردند.
"حميده رنجوس" نویسنده و فعال سیاسی ترکیه با اشاره به شیوه سرکوبگری حکومت عدالت و توسعه علیه شهروندان، تصویب قانون جدید در پارلمان ترکیه را در خصوص اعطای اختیارات گسترده به نیروهای امنیتی، دلیل مبرهنی بر ترس و نگرانی حکومت اردوغان از مخالفان دانست. 
یکی از شهروندان با تاکید بر نبود هیچ گونه آزادی در ترکیه به ویژه آزادی رسانه ای گفت: واژه آزادی در لغتنامه حزب عدالت و توسعه گنجانده نشده است.
عبیده عبد الفتاح خبرنگار العالم در ترکیه با اشاره به نارضایتی شهروندان ترکیه از حکومت عدالت و توسعه خاطرنشان کرد: آنها با تاکید بر فقدان هر نوع آزادی در کشورشان، حکومت اردوغان را به خودکامگی و دیکتاتوری متهم می کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها