میرکاظمی در مصاحبه با العالم مطرح کرد؛

عربستان و آمریکا از کاهش قیمت نفت سود می برند

عربستان و آمریکا از کاهش قیمت نفت سود می برند
دوشنبه 8 دی 1393 - 12:22

عضو کمیسیون انرژی مجلس کشورمان ریشه اصلی بحران به وجود آمده برای صادر کنندگان نفت را سیاسی توصیف کرد و گفت، این سیاستها به نفع کسانی است که در کنار آمریکا از فشار بر مردم ایران نفع می برند.

"مسعود میر کاظمی" شامگاه یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم، در پاسخ به سؤالی درباره توطئه آمریکا و عربستان سعودی برای کاهش قیمت نفت و هدف آن، اظهار داشت: ریشه اصلی بحرانهای اقتصادی حرکت‌هایی است که در سطح منطقه و بین‌الملل در حوزه نفت صورت می‌گیرد.
* برنامه ریزی هماهنگ عربستان و آمریکا با کمک رژیم صهیونیستی
وی خاطرنشان‌کرد که عربستان و آمریکا در یک برنامه‌ریزی هماهنگ، این کار را دنبال می‌کنند، و قطعا رژیم صهیونیستی هم به عنوان مصرف کننده در این رابطه کمک می‌کند و فضا برای اجرای آن فراهم شده است.
* ریشه بحران سیاسی است
میرکاظمی تأکید کرد: ریشه اصلی بحران به وجود آمده برای صادر کنندگان نفت، سیاسی است؛ ولی فضای اقتصادی را برای آن فراهم کرده اند و توانستند این فضا را ایجاد کنند.
میرکاظمی خاطرنشان کرد که هدف از این اقدامات اعمال فشار بر ایران و روسیه است.

"قطعا این اقدامات به هدف تأمین منافع شخصی و تاج و تخت حکومت آن‌ها و همچنین مقابله با بیداری اسلامی است"


عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به متضرر شدن مردم عربستان خاطرنشان کرد: اگر قیمت نفت کاهش پیدا کند قطعا مردم عربستان ضرر می‌کنند؛ ولی سؤال اینجا است که چه کسانی در این کشور سود می‌برند؛ و چرا باید سیاست‌های آمریکا را دنبال کنند، و جلوتر از سیاست‌های صهیونیست‌ها در منطقه باشند.
میرکاظمی تأکید کرد: قطعا این اقدامات به هدف تأمین منافع شخصی و تاج و تخت حکومت آن‌ها و همچنین مقابله با بیداری اسلامی است، که خطر جدی برای آن ها به شمار می‌آید.
میرکاظمی گفت: اگر شکوه و ظهور انقلاب اسلامی ایران برای مردم جهان مطرح شود؛ قطعا مردم کشورهای دیگر خواستار آن خواهند بود و قطعا دولت های خود را مورد فشار قرار خواهند داد که چه شده است که کشوری که سرتا پا در خدمت آمریکا بوده امروز اینقدر از ایران عقب است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: شما مصر را ببینید؛ این کشور در سیاست‌های داخلی و بین المللی بیشترین همراهی را با آمریکا داشته است؛ ولی امروز چه وضعی دارد.
میرکاظمی ادامه داد: ایران قبل از انقلاب ما چه وضعیتی داشت، و امروز ایران از لحاظ علم و فناوری و دموکراسی در کشور در سطح منطقه در چه نقطه ای قرار دارد؟ این ها بحث هایی است که اگر واقعیت ها برای مردم به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس روشن شود وضعیت این حکام دگرگون خواهد شد؛ و قطعا مردم سوالات زیادی دارند که بایستی به آن ها پاسخ داده شود.
 

* مردم منطقه نفعی از این فشار سیاسی نخواهند برد
میرکاظمی اظهار داشت: مردم منطقه نفعی از این فشار سیاسی نخواهند برد، و این حرکتی که انجام شده است دقیقا فشار بر مردم ایران و مردم روسیه است که در مقابل آمریکا می‌ایستند.
میرکاظمی تأکید کرد، این سیاستها به نفع کسانی است که در کنار آمریکا از فشار بر مردم ایران نفع می برند.
میر کاظمی درباره برخی گزارش‌ها مبنی بر متضرر شدن اقتصاد عربستان از وضع کنونی، گفت: نفت شیل که نفت سنگ های رسوبی است، جدیدا مطرح شده و اخبار متفاوتی درباره قیمت تمام شده آن ها اعلام شده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: برخی این قیمت را پنجاه دلار گفته اند و برخی شصت دلار و برخی هم رقم بالاتری مطرح کرده اند؛ ولی متاسفانه اطلاعات دقیقی در سطح بین الملل وجود ندارد.
* دروغ بزرگ عربستان درباره کاهش قیمت نفت
میرکاظمی اظهار داشت: عربستان این موضوع را مطرح کرده که برای جلوگیری از وارد شدن نفت شیل به بازار قیمت ها را پایین آورده است؛ و بحث شصت دلار و کمتر را مطرح می کند که اگر نفت به این قیمت برسد شیل تعطیل خواهد شد؛ ولی به نظر من این یک حرکت سیاسی و دروغی بزرگ است؛ چرا که در همین سناریویی که برای کاهش قیمت نفت انجام شده آمریکا بیشترین کمک را کرد، یعنی گزارش ها حاکی از این است که از سال 1986 بیشترین عرضه نفت آمریکا در همین دوره اتفاق افتاده است.

"آیا عربستان توان این را دارد که در مقابل آمریکا بایستد؟! ؛ این امر بیشتر به یک شوخی و تمسخر شبیه است تا یک موضوع جدی"


میرکاظمی ادامه داد: بنابراین چطور می شود آمریکا با حرکتی که برای مقابله با خودش است، همراهی می کند؛ این امر تناقضی است که به نظر من وجود دارد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: آیا عربستان توان این را دارد که در مقابل آمریکا بایستد؟! ؛ این امر بیشتر به یک شوخی و تمسخر شبیه است تا یک موضوع جدی.
میرکاظمی اظهار داشت: عربستان یک روز بدون آمریکا اصلا نمی تواند حکومت کند، بنابراین چطور می‌تواند با آمریکا مقابله کند.
وی اظهار داشت: این بحثی که عربستان به عنوان شیل مطرح کرده است واقعا امروز کارایی ندارد، و نمی تواند پاسخ مثبتی باشد؛ به این دلیل که تناقضی در آن دیده می شود و آن منفعت آمریکا و عربستان است.
میرکاظمی تأکیدکرد: در کاهش قیمت هر دو مشارکت کردند و هر دو برنامه هایی را اجرا کردند که به کاهش قیمت نفت منجر شد.
* کاهش قیمت نفت، اقدام برنامه ریزی شده است
وی خاطرنشان کرد: این اقدام یک برنامه ریزی از قبل تنظیم شده است و چیزی جز این نیست؛ مصاحبه هایی که وزرای نفت منطقه حوزه خلیج فارس از قبل انجام دادند و عددهایی که مطرح کردند که قیمت نفت را باید به این عددها برسانیم نشان دهنده این است که این بحث کاملا سیاسی است و هیچ نفع اقتصادی ندارد و نکته ای قابل توجه این است که عربستان دارد متضرر می شود.
میرکاظمی ادامه داد: حکام عربستان برای حفظ حکومتشان از این امر منفعت می برند، ولی مردم زیان می بینند و متاسفانه کسی پاسخگوی آن نیست.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها