سعودی‌ها رکورددار عملیات انتحاری و تروریستی !

سعودی‌ها رکورددار عملیات انتحاری و تروریستی !
دوشنبه 8 دی 1393 - 15:09

روزنامه سعودی الحیات، عربستانی ها را رکورد دار استفاده از پایگاه های اجتماعی و همچنین رکورد دار سربازگیری از طریق این پایگاه ها برای اجرای عملیات تروریستی و انتحاری در سرتاسر مناطق پرتنش از سوریه و تا عراق و یمن دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه الحیات نوشت: هیچ روزی از سال 2014 نگذشت، مگر آن که در آن روز، خبر مرگ یک تروریست سعودی در یک عملیات انتحاری در مناطق درگیری در یکی از کشورهای عراق، سوریه یا یمن اعلام شود. جوان سعودی به هدف مرغوبی برای جذب و سربازگیری از سوی گروه های تروریست تبدیل شده است و این گروه ها به منظور تشویق و تحریک آنان، پست های فرماندهی یا پست های شرعی به آن ها می دهند و همچنین آنان را به اجرای عملیات تروریستی تشویق می کنند.

الحیات، علت علاقمندی گروه های تروریستی به سربازگیری از سعودی ها، را سوء استفاده این گروه ها از طرز تفکر وهابی ها مبنی بر ترجیح مرگ بر زندگی دانست و نوشت که برخی از سعودی ها، عملیات اتنحاری را "راهی میان بر" برای رهایی از مشکلات روانی و اجتماعی با پوشش دینی می دانند که بهشت را برای عامل انتحاری تضمین می کند. !

پژوهشگران متخصص، با تاکید بر حضور گستردۀ سعودی ها در پایگاه های اجتماعی طی سال های گذشته، این پایگاه ها را عامل تاثیر بر اندیشه های جوانان و تشویق آنان به پیوستن به گروه های تروریستی می دانند.

در این میان، گزارش های متعدد از حضور عربستانی ها به عنوان مبلغان شرعی و جنگجویانی در رکاب سازمان داعش، جبهه النصره و حتی سازمان انصار الشریعه در یمن خبر می دهند.

روزنامه الحیات، همچنین به نقل از منابع آگاه خود، از حضور عناصر سعودی در میان صفوف گروه انصار الشریعه در لیبی خبر داد و تاکید کرد که سعودی ها، از نظر تعداد در چند موقعیت ِ گروه های تروریستی پیشتازند: اجرا کنندگان عملیات، سخنگویان و نمایندگان گروه ها در تصاویر فیلم برداری شده از این گروه ها. و این مساله نشان می دهد که این گروه ها، برای سربازگیری از سعودی ها، حساب جداگانه ای باز کرده و برای آنان اولویت قائل هستند. البته آمار دقیقی از تعداد جنگجویان سعودی در دست نیست، اما در فهرست های موجود، تعداد بسیار زیادی از سعودی ها به چشم می خورد.

بر اساس گزارش های منتشر شده توسط گروه های تروریستی، 60 درصد عناصر انتحاری که در سال 2014 مرتکب عملیات انتحاری شده اند، سعودی بودند. بر اساس این گزارش ها، در اوایل سال جاری میلادی، 16 عربستانی، خود را به نفع جبهه النصره و داعش منفجر کردند. در فاصله بین ماه سپتامبر تا اکتبر نیز 21 عملیات انتحاری توسط گروه تروریستی داعش انجام گرفت که 12 مورد از آن توسط عوامل سعودی صورت گرفت.

هرچند عناصر سعودی، به عنوان جنگجو، در گروه های تروریستی حضور دارند اما این عناصر، معمولا هیزم آتش درگیری ها هستند.
به نوشته پایگاه اینترنتی ستاد "السکینه" وابسته به وزارت امور اسلامی در عربستان، سعودی ها در داعش، تاثیرگذار نیستند و معمولا هیزم آتش درگیری ها هستند.
سران اصلی داعش، در قبال اعضای داعش از برخی کشورها حساسیت خاصی دارند که یکی از این کشورها عربستان است. به همین سبب آزمون های متعددی برای اتباع عربستانی داعش صورت می گیرد و از آن ها خواسته می شود که عملیات انتحاری انجام دهند و اگر سرپیچی کنند، آن ها را به عنوان "منافق یا نفوذی سازمان اطلاعات" اعدام می کنند.

دکتر "منصور الشمری" پژوهشگر متخصص در امور گروه های تندرو و تروریست با تاکید بر این که اطلاع از تعداد دقیق سعودی های موجود در جبهه های درگیری در کشورهای عربی نظیر عراق و سوریه، یا وضع دقیق اجتماعی آنان دشوار است، خاطر نشان کرد: این گونه مسائل، در اختیار پژوهشگران نیست اما از طریق پیگیری گزارش های رسانه ای می توان تخمین زد که شمار سعودی ها در جبهه های درگیری به 1500 تن می رسد که اکثر آن ها بین 18 تا 35 سال سن دارند.

وی افزود: این افراد، با یکدیگر می جنگند، زیرا شماری از آنان به داعش وابسته اند و تعدادی دیگر به جبهه النصره و برخی دیگر نیز به گروه ها و میلیشیاهای دیگر وابسته اند. اما در این میان، عملکرد داعش، پیچیده تر از سایر گروه ها است.

دکتر الشمری خاطرنشان کرد: داعش، برای نفوذ به جامعه سعودی، فن آوری رسانه ای را به کار گرفت و از طریق تویتر به اهداف خود رسید. به عنوان مثال، داعش فیلم هایی بر روی یوتیوب منتشر می کند که در آن ها جوانان سعودی که به این گروه پیوسته اند، گذرنامه های خود را در برابر دوربین پاره می کنند یا وارد اماکن درگیری می شوند و گفت وگوهایی را با لهجه سعودی ضبط می کنند.

وی افزود: در واقع داعش با پخش چنین فیلم هایی می خواهد وانمود کند که داعش، از سعودی ها تشکیل شده اند اما واقعیت آن است که داعش، سعودی ها را در پست های کلیدی به کار نمی گیرند و این مساله درباره افغان ها هم صدق می کند.

این پژوهشگر متخصص در امور گروه های تروریستی خاطر نشان کرد: که عربستان به کانون فعالیت گسترده شبکه های ارتباط اجتماعی تبدیل شده است به ویژه که گزارش ها حاکی از آن است که شمار کاربران پایگاه های ارتباط اجتماعی در عربستان به 10 میلیون تن رسیده است. از سوی دیگر، از میان 240 میلیون بازدید خاورمیانه ای که از یوتیوب صورت می گیرد، 190 میلیون مورد از عربستان است. این آمار ثابت می کند کسانی که برای جنگ، از عربستان به عراق و سوریه رفته اند، همگی توسط افرادی مجازی جذب شده اند که زمینه سفر آن ها را فراهم کرده و آن ها را به سازمان داعش یا دیگر گروه های مسلح تروریست رسانده اند و پس از آن، به آن ها ماموریت های جنگی نظیر عملیات انفجاری و انتحاری واگذار شده است.

26

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها