توافق آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی علیه پیونگ‌یانگ

توافق آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی علیه پیونگ‌یانگ
دوشنبه 8 دی 1393 - 20:23

العالم - آمریکا، ژاپن و کره جنوبی توافقنامه تبادل اطلاعات محرمانه درباره برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی را امضا کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم،  وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد: در توافقنامه ای که روز یکشنبه بین سه کشور امضا شد، برنامه هایی تعیین شده که سه طرف آن را به زودی برای تبادل اطلاعات محرمانه اجرا خواهند کرد و پنتاگون اطلاعات را در اختیار کشورهای امضا کننده این توافقنامه قرار خواهد داد.

پایگاه خبری "روسیا الیوم" نوشت: وزارت دفاع آمریکا تاکید کرده که توافقنامه امضا شده، هیچ تعهد جدیدی برای کشورهای امضا کننده تعیین نکرده و تنها دربرگیرنده تعامل موثر سه طرف در برابر اقدامات تحریک آمیز کره شمالی است.

وزارت دفاع کره جنوبی نیز تاکید کرده که با توجه به افزایش تهدیدات امنیتی در منطقه شمال شرق آسیا، کره جنوبی، آمریکا و ژاپن توفقنامه نظامی برای تبادل اطلاعات محرمانه درباره برنامه موشکی و هسته ای کره شمالی امضا کردند و این توافقنامه از امروز (دوشنبه) اجرایی می شود.

معاون وزیر دفاع کره جنوبی و دو همتای آمریکایی و ژاپنی وی این توافقنامه را امضا کرده اند.

بر اساس این توافقنامه سه جانبه، اسرار و اطلاعات مربوط به خطر برنامه موشکی و هسته ای کره شمالی از طریق آمریکا بین کره جنوبی و ژاپن مبادله خواهد شد.

پیش بینی می شود توافقنامه سه جانبه به بروز اختلافات سیاسی و اعتراضات مردم کره جنوبی و معارضانی منجر شود که هنوز خاطره جنایت های نظامیان ژاپنی در جنگ جهانی دوم را فراموش نکرده اند و همین مساله باعث شد که دولت کره جنوبی دو سال پیش از امضای هرگونه توافقنامه مشابه بین سئول و توکیو خودداری کند.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین ابراز امیدواری کرده که این توافقنامه به بروز تنش در اوضاع شبه جزیره کره منجر نشود.

وی تاکید کرد: با توجه به بی ثباتی در اوضاع شبه جزیره کره، امیدواریم همه طرف ها تمام تلاش خود را برای تحکیم اعتماد متقابل و اجتناب از رفتار هایی که به تزلزل اوضاع منجر شود به کار گیرند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها