هنیه: رابطه ایران و حماس علیه هیچ کشوری نیست

هنیه: رابطه ایران و حماس علیه هیچ کشوری نیست
سه شنبه 9 دی 1393 - 11:08

معاون رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی تأکید کرد، رابطه حماس با ایران قدیمی و مستحکم است و علیه هیچ یک از کشورهای عربی و اسلامی نیست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اسماعیل هنیه درمصاحبه با شبکه تلویزیونی "الاقصی" وابسته به حماس گفت: ایران سال های طولانی پشتیبان مقاومت و مردم فلسطین بوده و این رابطه طولانی نقطه اتکای رابطه ایران با فلسطین، مقاومت و قدس است.

هنیه افزود: جنبش حماس خواستار تحکیم روابط با تمام کشورهای عربی و اسلامی است مادامیکه از حق مردم فلسطین حمایت کنند.

اسماعیل هنیه با اشاره به رابطه حماس و قطر، درباره اختلافات دوحه با دیگر کشورهای منطقه گفت: مصالحه کشورهای عربی به نفع مردم فلسطین است و باعث تقویت، پایداری و ثبات فلسطین می شود.

سیاست های متفاوت قطر با دیگر کشورهای عربی در مسائل منطقه مانند حمایت از اخوان المسلمین مصر در سال جاری باعث شد تا عربستان و برخی دیگر از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس آشکارا به انتقاد از دوحه بپردازند و حتی سفرای خود را از این کشور فرا بخوانند. در حال حاضر بر این اختلافات با میانجیگری و بازگشت سفرا به دوحه، سرپوش گذاشته شده است.

اسماعیل هنیه خاطرنشان کرد: حماس همچنین خواستار روابط طبیعی با مصر است و به همین دلیل حملات برخی از رسانه های مصری را به موضع مردم مصر در قبال فلسطین نمی داند.

سقوط اخوان المسلمین و برکناری محمد مرسی از قدرت که بالطبع باعث به قدرت رسیدن عبدالفتاح السیسی شده است به شدت روابط حماس با مصر را دچار دگرگونی کرد. پس از انقلاب مصر روابط حماس و دولت قاهره یکسال ادامه داشت ولی با سقوط مرسی از قدرت روابط با حماس به شدت تیره و تار شد. حتی مرسی متهم شده که مدارک و اسناد محرمانه کشور را در اختیار حماس قرار داده است. دولت مصر در آن زمان حماس را متهم کرد که در زمان انقلاب مصر( آخرین روزهای قدرتمداری حسنی مبارک دیکتاتور سابق این کشور)، حماس به زندانی که مرسی و دیگر سران ارشد اخوان در آن جا در حبس بودند، حمله کرده و زندانی ها را آزاد کرده است. در این حادثه چند نظامی مصری جان خود را از دست دادند.

معاون رییس دفتر سیاسی حماس درباره آشتی ملی در فلسطین افزود: آشتی ملی فلسطینی در نقطه عطف خطرناکی قرار دارد و فلسطینی ها باید راهکار جدیدی مبتنی بر مشارکت ملی، حمایت از مقاومت و اصول ملی ترسیم کنند.حماس معتقد است آشتی ملی باید بر مشارکت و کنار نزدن گروه های دیگر باشد.

پربیننده ترین خبرها