2565 فلسطینی از آغاز بحران سوریه کشته شده اند

2565 فلسطینی از آغاز بحران سوریه کشته شده اند
پنج‌شنبه 11 دی 1393 - 10:03

العالم - منابع خبری گزارش دادند که از آغاز بحران در سوریه تاکنون 2 هزار و 565 فلسطینی کشته و شمار دیگری مفقود شده اند.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، فلسطینی ها با مشکلات انسانی و اجتماعی درسایه جنگ در سوریه روبرو هستند و اوضاع کسانی که خروج از سوریه یا رفتن به مناطق دیگری در داخل این کشور را ترجیح داده اند، با هم تفاوت زیادی ندارد.

درحالی که آمارهای رسمی فلسطین از کشته شدن هزار و 200  تا هزار و 300 فلسطینی و مفقود شدن تقریبا همین تعداد حکایت دارد؛ تشکل موسوم به "گروه کار برای فلسطینی های سوریه"، کشته شدن  2هزار و 565 فلسطینی از آغاز بحران در سوریه را مستندسازی کرده است.

نیم میلیون فلسطینی در 13 اردوگاه در مناطق مختلف سوریه به علت جنگ و بحران در این کشور مجبور به کوچ شده اند و این درحالی است که مذاکرات برای رسیدن به یک "توافق و راه حل" درمورد اردوگاه تحت محاصره یرموک در جریان است.

اردوگاه یرموک از دو سال پیش تحت کنترل مخالفان سوری از جمله گروه های تندرو است و ورود کمک ها به آن ممنوع شده است.

تلاش های سیاسی برای دور کردن اردوگاه های فلسطینی به طور کلی و به طور خاص اردوگاه یرموک از تبعات بحران سوریه موفقیت آمیز نبوده است و اوضاع انسانی ناگواری بر اردوگاه یرموک حاکم است و درگیری های روزانه در محورهای این اردوگاه با سلاح های مختلف در جریان است.

"پانزده هزار فلسطینی همچنان در اردوگاه تحت محاصره یرموک سوریه هستند"

انور عبدالهادی، مدیر بخش سیاسی جنبش فتح در دمشق، در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط تصریح کرد که همچنان 15 هزار فلسطینی در این اردوگاه هستند. حدود 175 هزار نفر نیز از آن فرار کرده اند.

وی گفت: اوضاع انسانی فلسطینی ها در خارج از اردوگاه بدتر از داخل آن است زیرا تا قدر امکان می توانیم کمک ها را با وجود محاصره اردوگاه یرموک وارد آن کنیم.

وی گفت: فلسطینی های اردوگاه خاج الشیخ در جنوب دمشق نیز اوضاع انسانی ناگواری دارند.

عبدالهادی افزود: اوضاع سایر اردوگاه های فلسطینی در درعا، حندرات در حلب و السبینه و زینبیه در دمشق و محل موسوم به "تجمع الحسنیه" در دمشق تفاوت زیادی ندارد به گونه ای که اکثر ساکنان فلسطینی آن یا در داخل یا کشورهای همجوار آواره شده اند.

برخی نیز به اردوگاه های باثبات تر در حمص، حماه، لاذقیه، جرمانا، خان زنون و رمدان رفته اند.

وی درباره اردوگاه یرموک گفت: گروه های تندرو مسلح بویژه جبهه النصره به بهانه اجرای شریعت اسلامی 15 روز پیش شش نفر را به اتهام کفر اعدام کرد.

عبدالهادی خاطرنشان کرد: 30 دور مذاکره در طول دو سال با طرف های دیگر، باوجود همه امتیازتی که به آنها پیشنهاد دادیم، به موفقیتی در زمینه دستیابی به راه حل و خروج آنها از اردوگاه نرسیده است.

وی افزود: تصمیم فلسطینی ها همان بی طرف ماندن و عدم وارد کردن فلسطینی ها در جنگ سوریه است و 99 درصد فلسطینی ها به این تصمیم پایبند هستند.

عبدالهادی درعین حال برخی گروه های فلسطینی را به وارد کردن بعضی از جوانان فلسطینی به جنگ در سوریه متهم کرد.

یاسر علی، مسئول پرونده پناهندگان در جنبش حماس در لبنان، مشارکت این جنبش در هرگونه فعالیت نظامی در سوریه را رد کرد و به الشرق الاوسط گفت: حماس محاصره اردوگاه را نمی پذیرد و برخی فلسطینی ها با تصمیم شخصی خود سلاح بدست گرفته اند.

عبدالهادی افزود: از آغاز بحران سوریه، 42 هزار فلسطینی به لبنان، 28 هزار به اروپا، 11 هزار به مصر،10 هزار و 500  فلسطینی به الجزایر، 4 هزار نفر به ترکیه و 14 هزار نفر به اردن فرار کرده اند.

پربیننده ترین خبرها