فعال عربستانی: حال ملک عبدالله خوب است

فعال عربستانی: حال ملک عبدالله خوب است
پنج‌شنبه 11 دی 1393 - 12:18

العالم - به دنبال انتشار برخي گزارش ها درخصوص وخامت حال عبدالله بن عبدالعزيز، شاه سعودي، يك كارشناس سعودي از سلامت وي و احتمال مرخص شدن او روز پنجشنبه، خبرداد.

انور عشقي، ریيس مركز مطالعات خاورميانه در عربستان، در گفت وگو با شبكه العالم اظهار داشت: وضعيت سلامتي عبدالله بن عبدالعزيز خوب است.

وي همچنين برخي خبرها درباره تنگي نفس شاه سعودي و انتقال وي به بيمارستان به اين علت را رد كرد و گفت: براساس پيش بيني ها، اين امكان وجود دارد كه شاه سعودي بعد از انتقال به بيمارستان براي آزمايش هاي پزشكي، امروز از بيمارستان مرخص شود.

اين كارشناس سعودي در عين حال درباره ماهيت آزمايش هاي پزشكي ياد شده سخني نگفت.

به دنبال انتقال شاه سعودي به بيمارستان برخي منابع در گفت وگو با شبكه العالم از وخامت حال وي خبر دادند و درپي انتشار اين خبرها، سهام عربستان به ميزان 5 درصد در بازار پايين آمد تا اين كه قبل از بسته شدن بازار، به طور تقريبي بهبود يافت.

سوالاتي نيز درخصوص امكان تبديل كشمكش جناح ها به برخورد و درگيري در داخل خاندان حاكم سعودي در صورت مرگ شاه عربستان مطرح شده است.

انور عشقي گفت: عبدالله بن عبدالعزيز براي آزمايش هاي پزشكي به بيمارستان رفت و تصاويری در شبكه هاي اجتماعي منتشر شد؛ درحالي كه از سلامت خوبي برخوردار بود و شاهزاده سلمان گفت كه عبدالله بن عبدالعزيز با فرزندان و كودكانش سخن مي گويد و بازي مي كند. همه انتظار دارند كه امروز مرخص شود.

عشقي خاطرنشان کرد: برخي اخباري را مطرح كردند مبني بر اينكه شاه سعودي دچار تنگي نفس شده و به بيمارستان منتقل شده است درحالي كه دفتر پادشاهي سعودي اين خبرها را تاييد نكرده است. شاه سعودي براساس صدا و تصاوير منتشر شده در سلامت به سر مي برد.

عشقي درباره علت افت سهام در عربستان درپي انتشار خبر ياد شده گفت: عربستان يكي از 20 كشور تاثير گذار اقتصاد جهاني است و در رتبه 16 قرار دارد لذا اين خبر جهان را نگران مي كند و مي دانيم كه بازار سهام همواره در بيشتر موارد از جنبه هاي رواني تاثير مي پذيرد.

ریيس مركز مطالعات خاورميانه در عربستان افزود: عربستان باثبات است و روند نقل و انتقالات در آن ساده و روان صورت مي گيرد.

شاه سعودي در سال 1924 ميلادي متولد شد و سال 2005 ميلادي بر اریکه سلطنت تكيه زد اما وضعيت جسماني او از سال 2010 ميلادي وخيم شد تا اين كه براي درمان به آمريكا رفت و همين وضعيت سوالات زيادي را درباره جانشينش ايجاد كرده است.
MKH-31-22:42

پربیننده ترین خبرها