شیوع بیماری هاری در حلب

شیوع بیماری هاری در حلب
سه شنبه 16 دی 1393 - 22:58

العالم - ساکنان شهر حلب علاوه بر بیکاری، تورم، نبود آب و برق و کمبود دارو، اخیرا به دلیل وجود سگهای بسیار در خیابانها، با بیماری هاری مواجه شده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از" اورینت نت " مردم حلب که در سوریه بیش از سایر شهرهای این کشور کشتار شده و بی خانمان گشته اند از سایر سختی ها و مشکلات ناشی از جنگ نیز در امان نماندند. در این شهر علاوه بر بیکاری، تورم، نبود آب و برق و دارو، اخیرا بیماری هاری به سبب وجود قابل ملاحظه سگهای خیابانی در حلب شیوع یافته است.

هاری یک بیماری ویروسی است که از طریق گازگرفتن سگ مبتلا به این بیماری به انسان منتقل می شود و پس از آن التهاب شدیدی در مغز ایجاد می کند و اگر درمان لازم صورت نگیرد منجر به مرگ شخص می شود.

یاسر که فروشنده دوره گرد لباسهای دست دوم است،  از وجود سگهای بسیار در خیابانهای حلب سخن می گوید به ویژه محله هایی که آکنده از زباله هستند و در برخی اوقات سگ ها عابران را دنبال می کنند.

یاسر می گوید: "با توجه به تعداد زیاد سگها در منطقه من حدس می زنم که در هر محله دست کم دو سگ وجود دارد که این امر از یک خطر بزرگ حکایت دارد".

احمد کودک ده ساله نتوانست از گازگرفتن یک سگ در محله الجابریه در امان باشد. مادرش می گوید: "پسرم هنگام بازی با دوستان خود در خیابان، گمان می کرد که این سگ ولگرد یک سگ معمولی است از این رو خود و دوستانش آن را دنبال کردند  تا اینکه سگ پای چپ احمد را گاز گرفت. من سریعا به داروخانه رفتم که آمپول کزاز به پسرم تزریق کند. مسؤول داروخانه  به من سفارش کرد که پسرم را سریعا به بیمارستان ببرم".

مادر احمد گفت: "اما با رسیدن به بیمارستان رازی به شدت شوکه شدم زیرا متوجه شدم که پسرم ششصد و چهل و پنجمین نفری است که بر اثر گازگرفتگی سگ به بیمارستان آمده است. پسرم در زمان حاضر تحت درمان قرار دارد و امیدوارم که گازگرفتگی سطحی باشد و پسرم به زودی بهبود یابد".

مواردی که به مرگ منجر شد

به کمک مادر احمد تلاش کردیم تا برای اطلاع از میزان خطر این پدیده با یکی از پزشکان بیمارستان تماس برقرار کنیم. با یکی از پزشکان در بخش اورژانس صحبت کردیم. وی در باره میزان  خطر این پدیده و شیوع آن گفت: از سه ماه پیش افراد متعددی به دلیل گازگرفتگی سگهای ولگرد به بیمارستان مراجعه کرده اند و تا این لحظه تعداد آنان  از 600 نفر فراتر رفته است. برخی از آنها به دلیل کمبود واکسن و یا دیر رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داده اند زیرا در صورت دیر آمدن فرد بیمار دیگر داروها تاثیری نخواهند گذاشت.

این پزشک که خواست نامش فاش نشود ازاینکه طرفهای ذیربط در حلب اقدامی برای جمع آوری سگها انجام نمی دهند، ابراز تعجب کرده و افزود: "دقیقا نمی دانم چه گروه یا نهادی مسؤول مبارزه با این پدیده است . من خواهان جمع آوری سگهای ولگرد هستم زیرا این تنها راه حل ممکن است. موضوع نباید فقط به تهیه واکسن و دارو خلاصه شود بلکه این مشکل باید بطور ریشه ای حل شود". 

سگهای خانگی نیز خطرناک هستند

رویده دختر بیست ساله گمان نمی کرد که بازی کردن با یک سگ خانگی ممکن است وی را به بیماری هاری مبتلا کند. وی به صورت اتفاقی متوجه این مساله شد.

رویده می گوید: "هنگامی که در محله العزیزیه پیاده روی می کردم خیلی اتفاقی زنی را دیدم که سگ کوچک و قشنگی به همراه داشت. من از آنجایی که به سگ ها بسیار علاقه مند هستم، دست خود را بر روی سر این سگ کشیدم و با او بازی کردم تا این که ناگهان دستم را گاز گرفت من هم سریعا دستم را کنار کشیدم. اما پس از دو روز متوجه شدم که دچار تب وسردرد خفیف و حالت تهوع شده ام. به بیمارستان مراجعه کردم زیرا تصور می کردم مسموم شده ام اما پزشک از من پرسید اخیرا یک اتفاق غیرمنتظره برایت رخ نداده است. من هم  گفتم سگ کوچکی در خیابان دستم را گاز گرفته است".

رویده گمان نمی کرد که به این بیماری مبتلا شود زیرا این سگ کوچک یک سگ ولگرد نبوده است و به گفته خودش، حیوانات خانگی سالانه نزد دامپزشک معاینه می شوند و علاوه بر آن به آنها واکسن های لازم تزریق می شود.

واکسن برای حیوانات

حسام نویلاتی  دامپزشک اقدام برخی از افراد در نگهداری حیوانات در خانه های خود بدون آنکه توجه داشته باشند این حیوان بیماری واگیردار دارند یا خیر، محکوم کرد.

وی افزود: نگهداری حیوانات در حال حاضر اقدامی خطرناک است. همه از حجم بحران کمبود دارو در حلب اطلاع داریم. پس اگر دولت از تامین دارو و واکسن برای انسان ها عاجز مانده است چگونه می تواند برای حیوانات واکسن تهیه کند؟!!".

نویلاتی می گوید: در شرایط عادی هر شخصی که حیوانی را نگهداری می کند، باید هر شش ماه یا هر سال یک بار، آن را برای انجام آزمایشات و تزریق واکسن ضد ویروس به مطب دامپزشک ببرد. اما حال که ما در شرایط فاجعه بار بسر می بریم دیگر کسی به این امر توجه نمی کند. از سوی دیگر دولت نیز دست به اقدامی برای مبارزه با سگهای ولگرد نمی زند که با خوردن زباله ها تغذیه می کنند".

گستره سختی ها و مشکلات مردم حلب روز به روز بیشتر می شود تا جایی که زنده ماندن در این شهر مستلزم معجزه است. اگر کسی در درگیری ها و یا از سرما و گرسنگی کشته نشود  سگهای ولگرد در انتظار او به کمین نشسته اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها