پژوهشگر عرب: جریانهای اسلام ستیز در اروپا قدرت گرفته‌اند

پژوهشگر عرب: جریانهای اسلام ستیز در اروپا قدرت گرفته‌اند
پنج‌شنبه 18 دی 1393 - 20:51

کارشناس عرب مقیم فرانسه، حمله به مجله فکاهی "چارلی ابدو" را نتیجه پیش بینی های نادرست امنیتی و سیاستهای فرانسه برشمرد و درباره قدرت گرفتن جریان های راست افراطی و اسلام ستیز در اروپا هشدار داد.

"خطار ابو دیاب" مدیر آکادمی مطالعات ژئوسیاسی روز پنجشنبه در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: این حادثه بزرگ ترین حمله تروریستی در فرانسه از 40 سال پیش تا کنون به شمار می آید و از نظر اهمیت اتفاق و تاثیر آن، نسخه کوچکی از حادثه 11 سپتامبر (حمله به مرکز تجارت جهانی آمریکا) است.
وی افزود: با توجه به آن که در روزهای بعد از جشن سال نو میلادی و کاهش اقدامات امنیتی به سر می بریم، حمله به یک نشریه آن هم در نخستین روزهای تشکیل تحریریه آن ممکن است با سوء استفاده از همین فضا باشد.
ابودیاب اظهار داشت: این مجله فکاهی از سال 2011 هدف حمله بود و به همین دلیل تعدادی از کاریکاتوریست ها و نویسندگان آن محافظ شخصی داشتند اما ارزیابی های امنیتی درباره امکانات حمله اشتباه بوده است.
ابودیاب خاطرنشان کرد: این مجله طنز همه ادیان از جمله مسیحیت را به تمسخر گرفته است، که این امر باعث شد چندین بار دچار مشکل شود و شکایت قضایی علیه آن صورت بگیرد. بعد از سال 2011 نیز کاریکاتورهایی ضد اسلام کشید و یک بار آتش سوزی در ساختمان مجله اتفاق افتاد که دست اندرکاران آن ناچار شدند در محل دیگری ادامه کار دهند تا آن که در سال 2012 این اتفاق تکرار شد و گروه القاعده نیز چند بار علیه این مجله بیانیه و فتوا صادر کرد.
مدیر آکادمی مطالعات ژئوسیاسی افزود: این حادثه در فضایی رخ می دهد که در بیشتر کشورهای اروپایی احزاب راست افراطی و جریان های اسلام ستیز به قدرت رسیده و فرانسه نیز از دیرباز و از نیمه دهه هشتاد قرن گذشته سعی کرده گروه های تروریستی را درکشورهای مختلف مورد پیگرد قرار دهد و بسیاری از آنها را نیز منهدم کرده که اخبار همگی این رویدادها منتشر نشده است.
وی خاطرنشان کرد: القاعده، بوکوحرام و گروه های تکفیری کشورهای اروپایی را که نقش تعیین کننده در مبارزه با تروریسم دارند، اهداف مشروع خود برمی شمرند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها