لیبی به کدام سو می‌رود؟

جمعه 19 دی 1393 - 10:45

لیبی پس از ماه‌ها ناآرامی، همچنان گرفتار بحران امنیتی و سیاسی است و به نظر نمی‌رسد برای افق پیش‌رو راهکاری سیاسی وجود داشته باشد.

به گزارش روز جمعه شبکه خبری العالم، نشست اضطراری اتحایه عرب در سطح نمایندگان دائم برای بررسی بحران لیبی شاهد اختلافاتی درباره پیش نویس بیانیه پایانی بود و الجزایر در قبال حمایت از ساختار مشروعیت کنونی در لیبی اعم از پارلمان منتخب و دولت برخاسته از آن ملاحظاتی را ابراز داشت.

این درحالی است که الجزایر درقبال متن پیش نویس بیانیه پایانی نشست ملاحظاتی داشت اما سایر کشورهای عربی آن را تایید کردند.

بند مربوط به مسلح کردن ارتش لیبی بنا به درخواست این کشور شاهد بحث و جدل هایی بود و نمایندگان دائم اتحادیه عرب در نشست اضطراری خود به آن نپرداختند تا اینکه این مسئله در نشست آینده وزیران خارجه عرب بررسی شود که به احتمال زیاد دو هفته دیگر برگزار خواهد شد.

با تداوم بحران، لیبی از جامعه بین المللی خواست تا مسئولیت های حقوقی و اخلاقی خود را برعهده بگیرند اما موضعگیری ها بین لیبی و ترکیه و اتهام آشکار و صریح طرابلس به آنکارا، قطر و برخی کشورهای دیگر در خصوص حمایت از تروریسم در لیبی تاثیر زیادی در این بحران داشت.

بعد از این موضعگیری ها، وزارت خارجه ترکیه از اتباع خود در لیبی خواست تا فوری خاک این کشور را ترک کنند. این درخواست بویژه بعد از آن مطرح شد که خطوط هوایی ترکیه اعلام کرد پروازهای خود به لیبی را به حالت تعلیق در می آورد زیرا لیبی تهدید کرد که اگر هواپیماهای ترکیه اعم از نظامی و غیرنظامی بر فراز لیبی پرواز کنند، آنها را هدف قرار خواهد داد.

از این منظر، سوالاتی درباره آینده گفت وگوهای سیاسی در لیبی که زیر نظر سازمان ملل برگزار می شود، مطرح است بویژه که برنار دینو لیون نماینده دبیرکل سازمان ملل هشدار داده است که زمان و ایده ها در حال پایان یافتن است. لیون برنامه کاری گفت وگوها را آماده می کند که شامل توافق درباره یک دولت وحدت ملی و توافق درباره تدابیر برقراری ثبات است که باید در بردارنده آتش بس و خروج عناصر مسلح از همه اماکن عمومی بویژه اماکن استراتژیک باشد.

ناصر الهواری تحلیلگر سیاسی لیبی در قاهره در گفت وگو با خبرنگار العالم با اشاره به دو طرف درگیری در لیبی بر سر قدرت خاطرنشان کرد: علت شکست گفت وگو در لیبی این است که یک سری اصول و مبانی ثابت در گفت وگو وجود دارد که باید مدنظر قرار بگیرد. از جمله پارلمان منتخب و مجلس نمایندگان. یک سری اصول ثابت وجود دارد که باید درباره آن توافق شود که همان خروج شبه نظامیان از پایتخت و ساختمانهای دولتی و به زمین گذاشتن سلاح و توقف عملیات نظامی است اما طرف دوم (درگیری در لیبی) این مسائل را رد کرده و گفت وگو را وقت کشی می داند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها