نکته های بسیار مهم در نصب تابلو و دکوراسیون

نکته های بسیار مهم در نصب تابلو و دکوراسیون
يکشنبه 21 دی 1393 - 13:23

نصب تابلوها و آثار هنری از مواردی است که بسیاری از طراحان خانه سردرگم می کند. اینکه بدانیم یک قاب عکس در چه ارتفاعی از دیوار باید نصب شود؟ قاب آن چه رنگی باشد؟ و چطور تصمیم بگیریم چه قابی به کجا می آید.

به طور کلی نصب آثار هنری باید به گونه باشد که مرکز تصویر (و یا مرکز گروه آثار هنری) همسطح چشم یک فرد (با قد متوسط) قرار بگیرد. با وجود آنکه چنین اصولی در هر موقعیتی صدق نمی کند و گاهی اجرای آن عملی نمی شود، بهتر است که این توصیه های زیر را بخاطر بسپارید.

نکته مهمی که در نصب تابلو باید به خاطر سپرد آن است که یک مجموعه تصویر باید به عنوان «1 واحد» در نظر گرفته شود. نحوه چیدمان تابلوها را با قرار دادن روی یک میز بزرگ (و یا روی زمین) مشخص کنید. ترکیب بندی های مختلفی را امتحان کنید تا بتوانید بهترین شیوه را برگزینید. حتی بهتر آن است که این تابلوها نخست روی کاغذ چیده شوند، و خط محیطی آن ها روی کاغذ کشیده شود و قیچی شود، سپس برای تست کردن هر کاغذ را روی دیوار بچسبانید تا بهتر و سریعتر بتوانید در مورد نوع چیدمان تصمیم گیری کنید.
 

1.    تناسب میان اثر و اندازه دیوار

برای دیوارهای کوچکتر، از تصاویر کوچکتر و برای دیوارهای بزرگتر از آثار بزرگتر استفاده کنید. در این تصویر می بینید شش تصویر بصورت عمودی در دیوار کوچک هال نصب شده است. برای چنین فضایی می توانید از 1 و یا 2 قاب عمودی بزرگتر نیز استفاده کنید.


 

2.    تناسب اثر و سایز مبلمان

به طور کلی، طول قاب عکس یا هرگونه آویز دیواری (بالای مبلمان) بیشتر از طول مبلمان نشود. طول قاب عکسی که در این تصویر می بینید 75% طول میز زیر آن است و از این نظر کاملا متناسب است.

 

نورپردازی و نصب تابلو بر بالای شلف: یک تابلو و اثر هنری زیبا با یک نور پردازی مناسب جلوه واقعی اش را نشان می دهد.  از یک یا دو شلف هنری برای متمرکز کردن آثار هنری تان بهره بگیرید. 

3.    نورپردازی مناسب آثار

روشن و نورپردازی کردن به آثار اهمیت و شخصیت می بخشد. نورپردازی در این راهرو علاوه بر روشن کردن فضا، گالری هنری تان را نمایشی تر کرده است.

 

4.    نصب طاقچه های هنری

شلف ها یا همان طاقچه های هنری نیز یک روش بسیار خوب برای جذاب کردن فضا و بخصوص فضاهای کوچکتر است. اثر هنری می تواند روی دیوار و کمی بالاتر از سطح شلف، و در ترکیب مناسبی با اشیا روی شلف نصب شود.

 

نکاتی درباره رنگ و سایز: از آثاری استفاده کنید که تم و حالت کلی دکور خانه تان را تشدید می کند.

تم رنگی اتاق تان درخشان، مات و یا خنثی است؟ مبلمان شما رسمی، راحتی، مدرن و یا سنتی است؟ این ها نشانه ها و مواردی است که در انتخاب نوع اثر هنری به شما کمک می کند.

5.    انتخاب رنگ

رنگ های درخشان، هیجان اتاق را افزایش می دهند و رنگ های خنثی آرامش بیشتری به فضا می بخشند. کدام را ترجیح می دهید؟
رنگ تابلوهای دیواری این اتاق کوچک بازتابی از رنگ پرده ها، پارچه میز آرایش و پارچه رومبلی است. برای هیجان بیشتر، میتوانید بجای آن از تابلوهایی با تم رنگی قرمز برای ست کردن با دیوار قرمز اتاق استفاده کنید.

 

6.    هر چه بزرگتر، اغلب بهتر

یک تابلوی نقاشی بزرگ ابهت بالایی دارد و کارتان را راحت تر می کند و همچنین می تواند تاکیدی بر نقطه کانونی اتاق (مثلا شومینه) باشد.

 

تابلوهای طبیعت و منظره: تابلوهای منظره نیز یک شیوه خوب برای بزرگتر جلوه دادن فضا است. منظره ای از افق های دور، مشابه پنجره عمل کرده و گویی نمایی از دور دست را نشان می دهد.

7.    منظره ای برای دلباز شدن

با نصب تابلوی منظره فضای کوچک و یا بدون پنجره اتاقتان را بزرگ تر جلوه داده و به آن عمق بدهید.



8.    از قاعده و چارچوب کلی فراتر روید

در قاب کردن خلاق شوید. گل های خشک را در قاب های کشیده عمودی قرار داده و به هر یک از آن ها ارزش و اهمیت ببخشید.

 

استفاده از «خط» برای تشدید حالت کلی فضا: آثارتان را باتوجه به خطوط افقی و یا عمودی تنظیم و نصب کنید. با وجود آنکه استفاده صحیح از خط در تنظیم حال و هوای اتاق بسیار موثر است، گاهی دکوراتورها آن را کاملا نادیده می گیرند.

خطوط افقیِ غالب، فضا را کشیده تر، عریض تر نشان داده و بر غیر رسمی بودن آن تاکید دارد.

خطوط عمودی دیوار را بلندتر نشان داده و جلوه شیک تر و رسمی تری دارد.
 

9.    خطوط افقی

تاکید بر خطوط افقی در اثر هنری و هر گونه آویز دیواری تاثیر آرامبخش دارد و عرض اتاق را کشیده تر جلوه می دهد؛ در نتیجه برای اتاق های «کوچک» بسیار مناسب است.

 

 

10.    خطوط عمودی

تاکید بر خطوط عمودی (در یک عکس، قاب، و یا هر گونه دیوار آویز) ارتفاع اتاق را بلندتر جلوه می دهد. در این تصویر، نصب یک ساعت عمودی در میان 4 تابلوی عمودی، تاثیر و تاکید آن را تشدید کرده است.

 

 

چیدمان هنرمندانه: نصب آثار در خطوط قطری فضا را هنری و پویا تر جلوه می دهد.

11.    خطوط قطری

تاکید بر خطوط قطری، چه در داخل یک قاب عکس و چه نحوه نصب قاب ها در کنار هم، هیجان و پویایی ترکیب بندی را افزایش می دهد. این تکنیک بخصوص برای راه پله مناسب است.

 

12.    چیدمان بالا و پایین

اگر می خواهید از رسمیت یک فضا کم کرده و آن را صمیمانه تر جلوه دهید، تابلو ها را بصورت بالا و پایین و پله پله ای نصب کنید. بدین ترتیب یک خط قطری پویا ایجاد می کنید و ظاهری رسمی و متقارن نخواهید داشت.



تقارن یا بی قرینگی: از چیدمان متقارن یا غیر متقارن، برای رسمی یا غیررسمی جلوه دادن فضا استفاده کنید. تقارن به معنای آن است که اگر چیدمان را (با خط محوری فرضی) به دو قسمت مساوی تقسیم کنیم، هر قسمت بازتابی از سمت دیگر باشد.

13.     چیدمان متقارن

رعایت تقارن، به «رسمیت و تعادل» یک چیدمان می افزاید و به طور کلی خوشایند و آرامبخش است. در چیدمان این اتاق تقارن به وضوح به چشم می خورد.

 

14.    چیدمان نامتقارن

با نصب تابلوها در چیدمانی غیر متقارن فضایی پیش بینی نشده و متفاوت خلق کنید. چنین ترکیب بندی، به طور معمول مناسب محیط های «غیررسمی» است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها