بشار اسد : عربستان منشأ اصلی تروریسم است

بشار اسد : عربستان منشأ اصلی تروریسم است
پنج‌شنبه 25 دی 1393 - 17:12

رئیس جمهور سوریه منشأ اصلی تفکرات افراطی را عربستان سعودی دانست و گفت، تفسیر وهابیت از اسلام عامل اصلی ترویسم در منطقه است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "بشار اسد" به روزنامه "لیتیرارنی نوینی" چاپ جمهور چک اظهار داشت: ما به عنوان مسلمانان میانه رو، وهابیت افراطی را اسلام نمی دانیم.
وی افزود: در هیچ دینی چه در اسلام و یا مسیحیت و یا یهودیت، افراطی گری وجود ندارد. همه ادیان میانه رو هستند و هنگامی که افراطی گری وجود داشته باشد به دلیل انحراف از دین است.
بشار اسد تأکید کرد که افراطی‌گری از حدود 4 دهه قبل با اموال سعودی و انتشار تفسیر وهابیت از اسلام در اذهان ملتهای منطقه کاشته شد.
بشار اسد ادامه داد: وهابیت، تفسیری بسیار افراطی و بسیار منحرف از اسلام واقعی است و اساس تروریسم در منطقه به شمار می‌آید.
بشار اسد اظهار داشت: هنگامی که حمایت مالی به همین صورت و با اهداف قبلی از طریق مدارس دینی و شبکه‌های تلویزیونی دینی ادامه یابد، این تفکر بیشتر گسترش خواهد یافت؛ و گسترش این تفکر فقط شامل منطقه ما نخواهد بود و اروپا را نیز در بر خواهد گرفت و حادثه اخیر فرانسه نشانه‌ای قوی دراینباره است.
رئیس جمهور سوریه تأکید کرد: منظور من این است که حادثه تروریستی اخیر در پاریس، بدون دلیل نبود. و این مسأله فقط به این دلیل نبود که چند نفر خواستند به خاطر انتشار کاریکاتورهایی علیه پیامبر اسلام (ص) انتقام بگیرند.
وی ادامه داد: حادثه فرانسه، نتیجه طبیعی تفکر افراطی و بسته‌ای است که منشأ اصلی آن عربستان است.
* موفقیت تلاشها برای آشتی ملی
بشاراسد با اشاره به موفقیت تلاشها برای آشتی ملی در بیشتر مناطق سوریه اظهار داشت: دلیل این موفقیت این است که کسانیکه در این تلاشها برای آشتی ملی شرکت کردند متوجه شدند که در مسیر اشتباهی حرکت می کردند.
وی افزود: آنان فهمیدند، با پولهایی که از قطر و عربستان برای خدمت به تفکرات اخوانی و بسته اردوغان در ترکیه سرازیر می‌شد، از آنان به عنوان ابزار استفاده می کردند.
بشار اسد خاطرنشان کرد: آنان فهمیدند که به کشورشان ضرر و زیان رساندند؛ به همین دلیل به راه درست گرایش پیدا کردند.
بشار اسد تأکید کرد: بنابراین به نظر من فرایند آشتی ملی پیروز شد، و اکنون هم درها بیش از هر زمان دیگری برای آشتی بیشتر باز است و با مرور زمان شمار بیشتری از سوری ها به آشتی ملی روی خواهند آورد.
* تعریف درست از معارضان
بشار اسد همچنین گفت: معارضه و یا مخالفان به معنای سیاسی حزب یا گروهی است که در دولتهای محلی و یا پارلمان نماینده داشته باشند و می توانند بر مردم سرزمین خود تأثیرگذار باشند، و یا برای کشورشان کاری انجام دهند و برای خدمت به طرفهای بیگانه کاری انجام نمی دهند.
وی افزود: فکر می کنم که این یک مفهوم جهانی است.
بشار اسد خاطرنشان کرد: ما اکنون از شخصیتهای متفاوتی صحبت می کنیم، که برخی از آنان ملی گرا هستند و بعضی از آنان هم هیچ نفوذی ندارند و بخش مهمی از جامعه نیستند، و بعضی از آنان هم عروسکی در دست عربستان، قطر، فرانسه و یا آمریکا هستند و درنتیجه به نفع کشورشان کاری نمی کنند. برخی شخصیتها نیز نماینده افکار افراطی هستند.
بشار اسد گفت: بر همین اساس، زود است که درباره امکان موفقیت مذاکرات روسیه و یا شکست آن تصمیم گرفت. با این حال ما از ابتکار روسیه استقبال می کنیم و معتقدیم که به عنوان دولت سوریه باید در این گفتگوها شرکت کنیم و به سخنان آنان گوش دهیم. اگر مواضع آنان به نفع ملت سوریه و کشور بود به سوی آن گام بر می داریم و اگر غیر از آن بود، با جدیت با آنان تعامل نخواهیم کرد.

* عربستان، ترکیه و قطر بازیجه دست آمریکا هستند

بشار اسد گفت: راه حل باید پیش از هر چیز از داخل سوریه باشد.
بشار اسد خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از روابط بین الملل و آثار آن سخن بگوییم، باید بگوییم که این امر نیازمند جدیت است؛ هنگامیکه از زمینه مشترک سخن می گوییم، باید ببینیم که ماهیت این زمینه مشترک چیست و آمریکا چقدر در مبارزه با داعش جدیت دارد؟

* آمریکا در جنگ با تروریسم جدی نیست
بشار اسد تأکید کرد: آمریکا تا کنون هرکاری که انجام داده درحد بهبود چهره خود بوده درحالیکه روسها در مبارزه با تروریسم جدی هستند.

رئیس جمهور سوریه اظهار داشت: همچنین باید ببینیم که آمریکا تا چه حدی در مسأله تأثیرگذاری بر ترکیه، قطر و عربستان سعودی جدیت دارد، این کشورها هم پیمان آمریکا نیستند بلکه آنها عروسکهایی در دست واشنگتن هستند.
بشار اسد گفت: باید ببینیم که آمریکا تا چه حدی از نفوذ خود برای توقف ارسال پول و سلاح به دست تروریستها در سوریه استفاده می کند. تا زمانیکه به این سؤالها پاسخی داده نشود، نمی توان به زمینه مشترک رسید.
وی ادامه داد: آمریکا تا این لحظه در حال بازی و انتظار است؛ آمریکا در نهایت می خواهد از روسیه ضد سوریه استفاده کند و از طریق این کشور، سوریه را تحت فشار قرار دهد. بنابراین آمریکاییها به دنبال این نوع از زمینه مشترک هستند و نه زمینه مشترک برای جنگ با تروریسم و اجازه به مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خود و احترام به حاکمیت کشورها و از جمله آنها سوریه.
بشار اسد خاطرنشان کرد: روسیه همه تلاش خود را برای ایجاد این زمینه مشترک به کار می گیرد، ولی فکر نمی کنم که آمریکایی ها به این تلاشها به صورت مثبت پاسخ دهند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها