آیا اردوغان وظایف نخست‌وزیر را هم بر عهده می‌گیرد؟!

آیا اردوغان وظایف نخست‌وزیر را هم بر عهده می‌گیرد؟!
دوشنبه 29 دی 1393 - 19:31

برای نخستین بار در تاریخ ترکیه، رئیس جمهور این کشور شخصاً یکی از جلسات هیئت دولت را در وضعیت "غیر بحرانی" اداره کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رئیس جمهوری ترکیه در ادامۀ تلاش برای گسترش نفوذ و قدرت خود، با اداره جلسه امروز کابینه، ناهماهنگی بین دولت و ریاست جمهوری در این کشور را آشکارتر کرد.
این جلسه دوشنبه در کاج جدید اردوغان و در حالی برگزار شد که پیش از این، رؤسای جمهور ترکیه فقط در زمان بحران‌ها جلسات هیئت دولت را اداره می کردند.
اما احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه روز جمعه در مصاحبه ای در واکنش به این تصمیم اردوغان، با تاکید بر این که بر عهده گرفتن ریاست جلسه هیئت دولت از جمله "حقوق و اختیارات" رئیس جمهور است، گمانه‌زنی‌ها در باره این که "اقدام اردوغان موجب تهدید جایگاه نخست وزیر می شود" را نفی کرده بود.
این در حالی است که اردوغان پس از پیروزی در اولین انتخابات مستقیم برای ریاست جمهوری،‌ روشن کرد که از تمام قدرت‌های قانونی خود از جمله ریاست بر جلسات کابینه در صورت لزوم استفاده خواهد کرد.
بینالی ایلدریم، دست راست اردوغان و مشاور وی پیش از این اعلام کرده بود که اردوغان ریاست جلسه ژانویه کابینه را برعهده خواهد داشت.این اقدام با واکنش شدید داوود اوغلو مواجه شد.داوود اوغلو معتقد بود چنین مساله‌ای باید توسط‌ وی یا رئیس جمهور اعلام شود.این تنش‌ها با اعلام رسمی اردوغان مبنی بر ریاست وی بر جلسه 19 ژانویه خاتمه یافت.
اردوغان همچنین چندی پیش در دیدار با نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه در پارلمان گفته بود، یکی از مسائل مهمی که وی در جلسه کابینه مطرح خواهد کرد، ناهماهنگی بین ریاست جمهوری و نخست وزیری است.
براساس گزارش در جریان این جلسه، اردوغان از مکانیسم "مشورت و رایزنی" بین ریاست جمهوری و نخست وزیری انتقاد کرده است.
وی در این جلسه با تاکید بر خواست قلبی‌اش جهت ایجاد سیستم ریاست جمهوری در ترکیه گفته بود: سیستم ریاست جمهوری برای ایجاد رایزنی‌ و هماهنگی لازم است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها