پشت پرده استعفای رئیس جمهور و دولت یمن + فیلم

شنبه 4 بهمن 1393 - 15:05

گروههای سیاسی یمن برای بررسی استعفای "عبد ربه منصور هادی" از ریاست جمهوری،دیدارهای فشرده ای برگزار کردند.

خبرنگار شبکه العالم از صنعا گزارش داد، کمیته انقلابی یمن وابسته به جنبش انصار الله از تلاشهای خستگی ناپذیر برای انتقال قدرت در یمن خبر داد.

در پی کناره گیری عبد ربه منصور هادی و استعفای دولت "خالد بحاح"، تحولات زیادی در یمن به وجود آمده است؛ محافل یمنی نهادهای دولتی و گروههای سیاسی در اوج رواج شایعاتی  درباره اعمال فشارهای گسترده بر هادی برای انصراف از تصمیمش ؛  نشستهایی برگزار کردند.

برخی معتقدند این تصمیم در چارچوب طرح های برنامه ریزی شده مورد حمایت  برخی کشورهای خارجی و گروههای داخلی برای به شکست کشاندن فرایند سیاسی و توافقات امضا شده میان دولت و جنبش انصار الله است.

"علی جاحز"  سردبیر روزنامه یمنی " المسار " در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: استعفای هادی و دولت بحاح  اقدامی جهت دور زدن  توافق امضا شده است و  دیگر کشورها مانند عربستان سعودی یا آمریکا در این تصمیم گیری دخالت دارند.

گفتنی است مجلس و شورا نیز برای بررسی استعفای نخست وزیر جهت  پذیرفتن یا مخالفت با آن نشست فوق العاده ای تشکیل دادند ؛ که با توجه به زیر سؤال بودن مجلس 12 ساله یمن از سوی بسیاری از گروهها ، اقدامی بسیار پیچیده است.
"محمد شمسان " نویسنده و تحلیلگر سیاسی یمن نیز در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: نمی توانیم بگوییم مجلس امور را برعهده بگیرد زیرا این مجلس ،مشروعیت خود را از دست داده و مشروعیت خود را از ابتکار خلیج فارس می گرفت.

با توجه به اینکه یمن هم اکنون فاقد رئیس جمهور، دولت و مجلس قانونی است؛ اظهارات غیر رسمی  خبر از تشکیل شورای ریاست جمهوری می دهد. این در حالی است که تحرکات برخی گروههای سیاسی در جنوب این کشور برای اجرای طرح تجزیه در حال افزایش است.

شمسان در این خصوص گفت: ما هم اکنون در برابر فرایند سیاسی پیچیده ای هستیم زیرا خلا قانون اساسی وجود دارد و معتقدم هیچ گونه شواهدی دال بر پیشرفت فرایند سیاسی  با توجه به این خلا ، وجود ندارد.

گفتنی است فرایند سیاسی یمن با مشکل بزرگی روبروست ، که  کمیته  انقلابی انصارالله بر ضرورت حل آن تاکید دارد.

این کمیته خواهان برگزاری تظاهراتهای در خیابانهای پایتخت برای تایید اقدامات انقلابی شد؛ این درحالی است که  کمیته های مردمی نیز فعالیت خود را افزایش داده و برای حفظ امنیت و درنظر گرفتن ایجاد هرگونه آشوب یا خنثی کردن  سناریوی طرح های ضد خود اعلام آماده باش داده است. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها