شبکه میلیاردر سعودی از بحرین روی آنتن می رود

شبکه میلیاردر سعودی از بحرین روی آنتن می رود
شنبه 11 بهمن 1393 - 21:40

العالم - ولید بن طلال از شاهزادگان میلیاردر سعودی که به سرمایه گذاری های جهانی خود معروف است شبکه خبری جدیدی با نام "العرب" راه اندازی خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری العالم ولید فرزند طلال بن عبدالعزیز برادر نانتی ملک سلمان است و هیچ پسن رسمی در عربستان بر عهده ندارد؛ اما با انتقادهای گاه و بیگاه در باره وضعیت اقتصادی کشورش شناخته شده است.

وی برای رقابت با شبکه های بین المللی خبری در جهان عرب، شبکه خبری خود را از فردا (یکشنبه) راه اندازی خواهد کرد و پخش زنده این شبکه از ساعت 13 به وقت گرینویچ آغاز می شود.

مقر شبکه "العرب" در بحرین است و بدین ترتیب این شبکه جدیدالتاسیس وارد گردونه رقابت با شبکه قطری الجزیره و شبکه العربیه که از دبی پخش می شود و نیز مجموعه شبکه های ام بی سی عربستان می شود.

شبکه الجزیره هنگام تاسیس در 19 سال قبل اولین شبکه خبری عربی زبان بود و شبکه العربیه نیز در سال 2003 و همزمان با حمله آمریکا به عراق آغاز به کار کرد.

ناظران معتقدند این دو شبکه تا حد زیادی منعکس کننده دیدگاه دو کشور قطر و عربستان هستند و به عنوان مثال شبکه الجزیره به حمایت از اخوان المسلمین در مصر متهم است و شبکه العربیه نیز با حمایت از برکناری محمد مرسی توسط ارتش مصر، خط فکری عربستان را دنبال می کند.

جمال خاشقجی مدیر کل شبکه "العرب" تاکید کرده است که این شبکه با بی طرفی نسبت به همه گروهها عمل خواهد کرد و هیچ شبکه سیاسی نباید آرای سیاسی هیچ فرد یا گروه خاصی را دنبال کند بلکه باید به پوشش دقیق و موضوعی اخبار بپردازد.

خاشقجی از فعالان رسانه ای با سابقه است که بعد از نوشتن یک مقاله که موجب خشم جریان مذهبی محافظه کار شد به ناچار از مقام خود به عنوان سردبیر نشریه الوطن کناره گیری کرد.

وی درباره بودجه شبکه چیزی نگفت اما خاطرنشان کرد که این شبکه دارای 280 کارمند و گزارشگرانی در 30 کشور جهان است و دفتر عربستان با داشتن 20 کارمند بزرگ ترین دفتر این شبکه در میان سایر کشورهاست.

از آن جا که عربستان اجازه فعالیت تلویزیون های مستقل را در خاک خود نمی دهد مقر این شبکه در بحرین قرار گرفته و خاشقجی نیز بحرین را مکان مناسبی توصیف کرد.

بحرین از نظر سیاسی بسیار به عربستان نزدیک است و یک پل خاک دو کشور را به هم متصل می کند.

در زمینه رسانه ای و در شاخص سازمان گزارشگران بدون مرز برای آزادی خبرنگاری در سال 2014، عربستان رتبه 164 تا 180 را در سال 2014 از آن خود کرده و بحرین نیز در رتبه 163 ایستاده است.

محمد الوافی کارشناس امور رسانه های عربی در دانشگاه جدید سوربون پاریس گفت: بعید به نظر می رسد که شبکه جدیدالتاسیس، اوضاع فعلی را در زمینه رسانه های عربی تغییر دهد. وی دلیل این امر را نقش حاشیه ای بی بی سی عربی دانست که پوشش موضوعی ارائه می کند.

الوافی خاطرنشان کرد سایر شبکه ها مانند اسکای نیوز عربی نیز نتوانسته اند سلطه دو شبکه العربیه و الجزیره را در صحنه خبررسانی بشکنند.

وی تاسیس شبکه "العرب" را یک طرح سیاسی برای تحکیم جایگاه ولید بن طلال با ترویج زبان لیبرالی درباره مسایلی مانند حقوق زن دانست.

این در حالی است که عربستان تنها کشور دنیاست که زنان حق رانندگی در آن ندارند و در تمام امور مربوط به زندگی زن و مرد کاملا از هم جدا هستند.

ولید بن طلال ریاست شرکت هلدینگ خدمات مالی عربستان است که سهام زیادی در بسیاری از شرکت های بین المللی از جمله مجموعه اقامتی – تفریحی دیزنی لند پاریس، مجموعه هتل های فورسنز، مجموعه سیتی بانک و شرکت رسانه ای نیوزکورب دارد.

وی همچنین صاحب مجموعه شبکه های تلویزیونی روتانا است.

پربیننده ترین خبرها