ولید معلم: تروریستها به حمایت عربستان تکیه دارند

ولید معلم: تروریستها به حمایت عربستان تکیه دارند
يکشنبه 19 بهمن 1393 - 20:23

وزیر خارجه سوریه با اشاره به حمایتهای عربستان از تروریسم تأکید کرد، در صورت درک رهنمودهای سید حسن نصرالله توسط اعراب و استفاده از آن رهنمودها، آنان خطر را از کشورهایشان دور می کردند.

"ولید معلم" روز یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری "العالم" گفت: رژیم صهیونیستی همواره در پس پرده همه رویدادها در سوریه بوده است.
وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال تکرار تجربه شکست خورده خود علیه مقاومت در لبنان است، اظهار داشت: این سیاست اسرائیل بیانگر کوته اندیشی این رژیم است، زیرا تکرار کمربند امنیتی در جنوب لبنان و جبهه جولان، شکست خواهد خورد.

* مقاومت مردمی در جولان اشغالی
معلم افزود: دریافتیم که مقاومتی مردمی بین اهالی جولان اشغالی لبنان برای مقابله با این توطئه در حال شکل گرفتن است.
ولید معلم خاطرنشان کرد: ارتش سوریه و مقاومت مردمی در حال ادامه تلاشهای نظامی برای مقابله با جبهه النصره و توطئه های اسرائیلی هستند.

* وابستگی ائتلاف مخالفان به بیگانگان
وزیرخارجه سوریه در مصاحبه با العالم، با اشاره به وابستگی نمایندگان ائتلاف مخالفان به بیگانگان در مذاکرات افزود: آیا عاقلانه است که یک سوری وقتی به او طرحی برای درخواست حفظ وحدت، حاکمیت و استقلال سوریه ارائه شود، با آن مخالفت کند؛ نمایندگان ائتلاف پس از دریافت دستورات رابرت فورد، این طرح را رد کردند.

* سوریه با دخالت نظامی زمینی مخالف است
ولید معلم با تأکید بر مخالفت خود با هرگونه دخالت نظامی زمینی در سوریه گفت: ارتش سوریه درحال انجام این مأموریت است و ما در سوریه از نیروهای داوطلب مردمی برخورداریم و مردم سوریه نیز استوار ایستاده‌اند؛ به همین دلیل نیازی نداریم که کشوری نیروهای زمینی خود را به سوریه بفرستد.

* دلیل ملحق نشدن ترکیه به ائتلاف ضد داعش
وزیر خارجه سوریه در خصوص دلیل خودداری ترکیه از پیوستن به ائتلاف ضد داعش، اظهار داشت: ترکیه به دلیل تفکرات خود، به ائتلاف بین المللی ضد داعش ملحق نمی شود.

* روابط سوریه و عربستان
معلم همچنین درباره روابط سوریه و عربستان خاطرنشان کرد: روابط با عربستان طبق خواست و تمایل این کشور حتی در سطح دیپلماتیک قطع است.
وی افزود: حمایتهای عربستان از تروریستها بر کسی پوشیده نیست؛ گروه (تروریستی) جیش الاسلام و زهران علوش بر حمایتهای عربستان سعودی تکیه دارند و همه ما از میزان روابط او و سرویسهای امنیتی سعودی باخبر هستیم.
ولید معلم اظهار داشت: برای حفظ امنیت مردم عربستان، به نفع عربستان سعودی و مردم این کشور است که در سیاستهای این کشور بازنگری شود.

* توطئه برخی طرفها در لبنان علیه مقاومت
وزیر خارجه سوریه در خصوص روابط کشورش با لبنان گفت: سوریه با لبنان روابطی دوستانه و برادرانه دارد؛ ولی می دانیم که در این کشور طرفهایی در حال توطئه هستند، و علیه حزب الله توطئه می کنند و یا خواستار خلع سلاح حزب الله هستند و یا مقابله حزب الله با اسرائیل را موجب تغییر در توازن منطقه می دانند.
ولید معلم تأکید کرد: در لبنان برخی در حال توطئه علیه فرزندان مخلص این کشور هستند.
وی با این حال خاطرنشان کرد: گروه هایی در لبنان که تصمیم گرفته اند موانعی را در برابر ورود سوری ها به لبنان ایجاد کنند، عمر کوتاهی دارند.

* تصمیم عاقلانه حزب الله برای مقابله با تروریسم
ولید معلم در خصوص حضور نیروهای حزب الله در سوریه اظهار داشت: مشارکت نیروهای حزب الله در مقابله با تروریسم در سوریه، از عاقلانه ترین تصمیم‌های این حزب به عنوان عملیاتی پیشدستانه برای مقابله با پس لرزه های تروریسم است. اگر اعراب رهنمودهای سید حسن نصرالله را درک و از آنها استفاده می کردند؛ می توانستند خطر را از کشورهایشان دور کنند.

* روابط راهبردی سوریه و ایران
ولید معلم درباره روابط سوریه و جمهوری اسلامی ایران گفت: روابط سوریه و جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب اسلامی راهبردی بوده است؛ و ما همواره به ویژه در جریان جنگ عراق علیه ایران به اعراب گفته ایم که شما در این جنگ به چه کسی خدمت می کنید ؟!

متن کامل این مصاحبه به زودی منتشر می شود ..

پربیننده ترین خبرها