سازوکار جدید مصر برای نمایش فیلم

سازوکار جدید مصر برای نمایش فیلم
پنج‌شنبه 23 بهمن 1393 - 10:33

العالم - مرکز نظارت بر تولیدات هنری مصر از سازوکار جدید خود برای اعطای مجوز نمایش فیلم در سینماهای این کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مرکز نظارت بر تولیدات هنری مصر بااشاره به اینکه براساس سازوکار جدید، برای تماشای فیلم ها مجوز رده سنی صادر خواهد شد، اعلام کرد : هدف از این طبقه بندی نمایش فیلم براساس رده سنی جلوگیری از حذف بخش هایی از فیلم یا مخالفت با آن است.

عبدالستار فتحی رئیس مرکز نظارت بر تولیدات هنری مصر به خبرگزاری رویترز گفت: طبقه بندی سنی جایگزین نظارت نیست؛ اما یک سازوکار نظارتی به شمار می رود و در نتیجه، فیلمی را که ما درباره آن ملاحظاتی داریم، می توانیم می توانیم فقط برای یک رده سنی معین نمایش دهیم.

وی درعین حال افزود: این امر مانع از آن نمی شود که جلوی فیلم هایی که مثلا بی دینی و فتنه انگیزی طائفه ای را تبلیغ می کند، نگیریم و با آن مقابله نکنیم.

فتحی درباره گمانه زنی رسانه های مصری درخصوص آغاز اجرای این سازوکار از اول آوریل آینده گفت: فیلم ها در رده های سنی 12، 15 و 18 طبقه بندی خواهند شد و تلاش می کنیم که آن را در سریعترین زمان اجرا کنیم اما آموزش ناظران برای این مسئله نیازمند برگزاری دوره های دوره های تقریبا دو ماهه است.

وزارت فرهنگ مصر در پایگاه خود در اینترنت نقش مرکز نظارت بر تولیدات هنری را محافظت از آداب و رسوم، تاکید بر ارزشهای دینی و معنوی و اخلاقی، محافظت از آداب و رسوم عمومی و محافظت از جامعه از طریق پالایش کارهای هنری از مواردی که به ارزشها خدشه وارد می کند، عنوان کرده است.

عادل ادیب کارگردان مصری به رویترز گفت: این سازوکار جدید خوب است و به جهان نشان می دهد که مصر کشوری آزاد است. وی در عین حال پیش بینی کرد که این سازوکار اختلافات زیادی را برانگیزد.

ادیب سپس با طرح این سوال که آیا سالن های نمایش به سازوکار متعهد خواهند بود، گفت: قانون هرچه باشد، دور زدن آن ساده است.

در همین حال، ماجده خیرالله از منتقدان سینمایی مصر نیز به رویترز گفت: آزادی عمل دادن به بیننده برای چیزی که می خواهد ببیند، یک امر معمول در کشورها است. اگر این سازوکار طبقه بندی رده سنی عملا اجرا شود، مرحله پختگی سینمایی در مصر خواهد بود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها