انتشار مذاکرات یک سلفی اردنی برای آزادی کساسبه

سه شنبه 28 بهمن 1393 - 20:40

"داعش" با انتشار فایلی صوتی ادعا کرد این فایل مربوط به مذاکرات یک سلفی اردنی با این گروه برای آزادی معاذ الکساسبة، خلبان اردنی، است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم این فایل صوتی حاوی پیام های صوتی مبادله شده میان "عاصم برقاوی" موسوم به "ابو محمد مقدسی" ویکی از سرکردگان داعش است.
هویت داعشی مذاکره کننده در این فایل صوتی مشخص نشده است، اما مقدسی پیشتر گفته بود با ابو محمد عدنانی، سخنگوی داعش، در ارتباط بوده است.
مقامات اردن پنجم ماه میلادی جاری برقاوی را پس از چند ماه بازداشت آزاد کردند.
آنگونه که در این فایل صوتی آمده است مقامات اردن برقاوی را قبل از انتشار فیلم آتش زدن خلبان اردنی آزاد کرده بودند، نه بعد از آن.
برقاوی پس از آن بازداشت شد که حملات ائتلاف آمریکایی به داعش را "جنگ صلیبی" و ارتش های عربی شرکت کننده در ائتلاف را "ارتش های مرتد" خواند.
طبق این نوار صوتی سرویس اطلاعات اردن مقدسی را رسما مامور مذاکره با داعش کرده بود و به وی تضمین داده شده بود که در مقابل آزادی کساسبه "ساجده الریشاوی"، آزاد خواهد شد. الریشاوی که تابعیت عراقی دارد به دلیل اقدام به حملات تروریستی در اردن به اعدام محکوم شده بود.
مقدسی در فایل مورد نظر تاکید می کند که دغدغه وی آزادی ساجده است نه خلبان اردنی. وی داعش را تشویق می کند تا میانجی گری وی را بپذیرد تا این گروه هوادارانش را در اردن از دست ندهد.
مقدسی که به دنبال اعلام شکل گیری خلافت توسط ابو بکر بغدادی به سرکرده های داعش نسبت "جهل" داده بود، در این فایل صوتی از طرف مقابلش می خواهد مسائل شخصی را کنار بگذارد و متعهد می شود در صورت به انجام رسیدن مبادله مورد نظر شخصا از این گروهک به خاطر کمک به آزادی ریشاوی قدردانی و تمجید کند.
اردن ریشاوی را چند ساعت پس از انتشار فیلم آتش زدن خلبان اردنی اعدام کرد.
مقدسی بعد از آزادی از زندان در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی اردن، داعش را به دروغ گویی متهم کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها