حمایت شورای همکاری از قطر علیه مصر

حمایت شورای همکاری از قطر علیه مصر
پنج‌شنبه 30 بهمن 1393 - 22:38

شورای همکاری خلیج فارس اتهام های مصر علیه دولت قطر را رد کرد و آن را نادرست و به زیان کشورهای عربی دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در پی اقدام ارتش مصر در بمباران مواضع گروه تروریستی داعش در لیبی، اتحادیه عرب نشست فوق العاده ای را برگزار کرد که این نشست، به صحنه تبادل اتهام میان دوحه و قاهره تبدیل شد.
"طارق عادل" نماینده مصر در اتحادیه عرب گفت: اتحادیه عرب در سطح نمایندگان دایم بیانیه ای را صادر و حمایت و درک کامل این اتحادیه از تدابیرواقدام های مصر برای محافظت از شهروندانش و دفاع از منافع خود را ابراز داشت و همچنین از تدابیر صورت گرفته برای مقابله با تروریسم و حمله هوایی به مواضع داعش در لیبی برای گرفتن انتقام خون شهروندان بی پناه مصری حمایت کرد.
عادل افزود: تنها در این میان قطر بود که ساز مخالف با اجماع نظر کشورهای عربی زد و موضع محتاطانه ای درقبال بند مربوط به حق مصر در دفاع مشروع از خود و حملات هوایی به گروه های تروریستی که این جنایت را مرتکب شدند، گرفت.
وی افزود: با توجه به برداشت ما از این موضع محتاطانه قطر، روشن شد که قطر موضع خود در حمایت از تروریسم را برملا کرد.
در پی این اتهامات دولت مصر، دولت قطر حمد سیف بوعینین سفیر خود در مصر را برای مشورت فراخواند و شبکه تلویزیونی الجزیره قطر به نقل از منابع خود بدون ذکر نام گفت: فراخوانی سفیر به علت اظهارات طارق عادل، نماینده مصر در اتحادیه عرب، بود زیرا او موضع محتاطانه قطر درقبال "درک کامل" اتحادیه عرب از حمله هوایی مصر به مواضعی که گفته شده است متعلق به گروه داعش در لیبی است، رد کرده است.
وزارت خارجه قطر نیز در بیانیه جداگانه ای که توسط خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد، ضمن محکوم کردن اظهارات مسؤولان مصری ها، این اظهارات را به دور شدن از درستی، حکمت و اصول کار مشترک عربی دانست.
این بیانیه خاطرنشان کرد: خشم قطر از حمله هوایی مصر به لیبی به خاطر لزوم عمل براساس اصول کار مشترک عربی است. این اصل اقتضا می کند که هریک از کشورهای عضو اتحادیه عرب قبل از اقدام نظامی در خاک یک عضو دیگر این اتحادیه، با سایر اعضا رایزنی کند تا از آسیب دیدن شهروندان بی دفاع در عملیات جلوگیری به عمل آید.
از سوی دیگر، شورای همکاری خلیج فارس نیز در این دعوا، طرف قطر را گرفت و اتهامات قاهره علیه دوحه را رد کرد.
در پی نشست اعضای شورای همکاری خلیج فارس، عبداللطیف الزیانی دبیرکل این شورا در بیانیه ای اتهام دولت مصر به قطر در زمینه حمایت از تروریسم را باطل دانست و گفت: این اظهارات تلاش های خالصانه قطر را در تعامل با سایر اعضای شورای همکاری و کشورهای عربی برای مبارزه با تروریسم نادیده انگاشته است.
الزیانی افزود: اظهارات مقامات مصر در شرایط کنونی که کشورهای عربی با چالش های بزرگ امنیتی روبرو هستند، به انسجام و وحدت عربی لطمه می زند.
نشست شورای همکاری خلیج فارس که در سطح نمایندگان برگزار شد، در پی حمله هوایی اخیر مصر به مواضع داعش در لیبی برگزار شد. ارتش لیبی این حمله را به تلافی اقدام اخیر گروه تروریستی داعش در سربریدن 21 مصری قبطی در لیبی اجرا کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها