جزئیاتی درباره زندگی «ابوبکر بغدادی»

جزئیاتی درباره زندگی «ابوبکر بغدادی»
شنبه 2 اسفند 1393 - 14:10

سرکرده خطرناکترین گروه تروریستی امروز جهان، در دوران مدرسه دانش آموز موفقی نبود، ارتش سابق عراق هم او را نپذیرفت.

ابوبکر بغدادی پس از تشکیل گروه تروریستی داعش، اعلام "خلافت" کرد و خود را نیز خلیفه مسلمانان نامید. دامنه "خلافت" او فعلا به مناطقی از عراق و سوریه محدود شده است. بغدادی خطرناک‌ترین و قدرتمندترین گروه تروریستی جهان است ، اما از زندگی خصوصی‌اش اطلاعات چندانی در دست نیست.

در ژوئیه ۲۰۱۴ برای نخستین بار از زمان تشکیل داعش فیلمی از سخنرانی فردی سیاه‌پوش منتشر و اعلام شد که او ابوبکر بغدادی خلیفه داعش است. از بغدادی تنها دو عکس تأیید شده وجود دارد. پس از آن سخنرانی هم تنها پیام‌های صوتی منتسب به بغدادی منتشر شده است. ظاهرا سرکرده داعش بر خلاف اسامه بن‌لادن، سرکرده سابق تشکیلات القاعده، و "ایمن الظواهری" جانشین بن لادن، علاقه‌ای به حضور در انظار عمومی ندارد. ابوبکر بغدادی به همین دلیل "شبح" خوانده می‌شود.

 

پشت پرده زندگی «ابوبکر البغدادی»!

روزنامه آلمانی "زود دویچه تسایتونگ" و شبکه اول رادیو-تلویزیون این کشور به تازگی در گزارشهایی زندگی سرکرده داعش پیش از هدایت این گروه تروریستی را دنبال کرده‌اند. این گروه با سفر به محل زندگی و تحصیل ابوبکر بغدادی در عراق، به عکس‌ها و مدارکی دست یافتند که تا کنون جایی منتشر نشده بود. که بررسی آن‌ها تصویری از زندگی خصوصی سرکرده داعش به دست می‌دهد و اطلاعات موجود را تا حدودی تدقیق می‌کند. روزنامه‌نگاران همچنین با همسا‌یه‌ها وآشنایان پیشین بغدادی صحبت کرده‌اند.
 

سن، محل تولد و خانواده

در تحقیقات کپی اولین کارت شناسایی ابوبکر بغدادی مربوط به سال ۱۹۸۰ پیدا شد. بر این اساس، سرکرده کنونی داعش اول ژوئیه ۱۹۷۱ در شهر سامره (عراق) به دنیا آمده و نام اصلی او ابراهیم عواد ابراهیم البدری است. همسایگان می‌گویند بغدادی فرزند سوم (از چهار پسر) خانواده‌ای کشاورز و بی سر و صدا بود.

به گزارش دویچه‌وله، او در دوران مدرسه یک بار رد شد و در سال ۱۹۹۱ با نمره ۴۸۱ از ۶۰۰ دیپلم خود را گرفت. بغدادی در دوران تحصیل به عنوان برادر یکی از نظامیان کشته شده در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، از امتیاز ویژه‌ای برخوردار بود.

برادر کوچکتر بغدادی سرباز ارتش صدام، دیکتاتور مخلوع عراق بود که در آن جنگ از پا درآمد. بغدادی خود به دلیل مشکلات جسمی از خدمت در ارتش معاف شد. برگه معاینه پزشکی بغدادی در دوران دانشجویی نشان می‌دهد که وی نزدیک‌بین است.

به گفته یکی از همبازی‌های بغدادی، او همواره علاقه داشته نقش رئیس را بر عهده بگیرد.
 

دیپلم و تحصیلات تکمیلی

ابوبکر بغدادی پس از دیپلم داوطلب تحصیل در دانشگاه بغداد می‌شود. او بر اساس مدارک موجود، رشته اول خود را حقوق انتخاب می‌کند؛ رشته دوم و سوم هم زبان‌های خارجی و علوم تربیتی.

اما معدل دیپلم "خلیفه" برای ورود به دانشگاه در این رشته‌ها مناسب نبود، به همین دلیل برای تحصیل در رشته شریعت به دانشگاه حقوق اسلامی بغداد می‌رود. او در ادامه رشته دانشگاهی خود را به "علوم قرآنی" تغییر می‌دهد.

با پیش‌روی‌ گروه داعش در عراق اینک، بیش از پیش بحث در باره سرکرده مرموز این گروه بالا گرفته است. بغدادی با کشتارهایی که در یک سال اخیر داشته، به لحاظ معروفیت و نفوذ در میان گروه‌های افراطی از سرکرده تشکیلات القاعده هم پیشی گرفته است.

بغدادی در سال ۱۹۹۹ کارشناسی ارشد می‌گیرد. موضوع پایان‌نامه او "تفسیر قرآن" بود؛ در ادامه هم وارد مقطع دکترا می‌شود. سرکرده گروه تروریستی داعش در سال ۲۰۰۳ در استان الانبار عراق برای نخستین بار ازدواج می‌کند.

پس از حمله آمریکا به عراق (مارس ۲۰۰۳) بغدادی در فوریه ۲۰۰۴ به دلایلی که تا امروز مشخص نشده است، دستگیر و ۱۰ ماه در اردوگاه "بوکا" در جنوب عراق نگهداری شد. در تحقیقات روزنامه‌نگاران مدرکی مربوط به ۳۰ ژوئن ۲۰۰۴ مشاهده شد به قلم استاد راهنمای بغدادی. روی این برگه نوشته شده: «با من تماس نگرفت (دستگیر شده)».

در اردوگاه بوکا مظنونان امنیتی و تروریستی در کنار نیروهای ارتش صدام نگهداری می‌شدند. به اعتقاد کارشناسان، این هم‌نشینی تأثیر بسزایی در رفتار کنونی بغدادی و تشکیلات زیر نظر او داشته است.

بغدادی پس از آزادی از ارودگاه بوکا در دسامبر ۲۰۰۴ به دانشگاه باز می‌گردد و همزمان مؤذن محله‌ی "توبجی" در غرب بغداد می‌شود. او در سال ۲۰۰۷ پایان‌نامه دکتری خود را ارائه می‌کند و در نهایت مقطع تحصیلی دکتری را با نمره ۸۲ از ۱۰۰ به پایان می‌رساند.

استاد راهنما با وجود گلایه از غلط‌های املایی بسیار، نمره "بسیار خوب" را برای بغدادی منظور می‌کند.

دانشگاه بغداد به روزنامه‌نگاران آلمانی گفته که پایان‌نامه دکتری بغدادی در دسترس نیست. از قرار معلوم هر سه نسخه آن به سرقت رفته‌است.

 

سرکردگی داعش

بر اساس شواهد موجود، ابوبکر بغدادی پس از پایان تحصیلات ناپدید می‌شود. با این حساب، این مدعا که بغدادی با ابو مصعب زرقاوی، رئیس پیشین شاخه‌ عراق القاعده شخصا آشنا شده، نمی‌تواند درست باشد. زرقاوی در سال ۲۰۰۶ در حمله هوایی ارتش آمریکا به هلاکت رسید.

بغدادی همچنین ادعا می‌کند که "سید" است و از نوادگان پیامبر اسلام (ص). روزنامه‌نگاران آلمانی در تحقیقات خود هیچ مدرکی دال بر درستی این مدعا پیدا نکردند.

بنا بر برآورد دولت عراق و سرویس‌های اطلاعاتی غربی، بغدادی در ابتدا در شهر خود – سامره – و در قالب تشکیلات القاعده عراق شروع به فعالیت کرد.

گفته می‌شود رشته دانشگاهی سرکرده داعش به او کمک می‌کند اقدامات دهشتناک تروریستی را به نام دین توجیه کند. شبه‌نظامیان در سال ۲۰۱۰ بغدادی را امیر خود خواندند. او در آوریل ۲۰۱۳ اعلام "خلافت" کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها