تروریست های لیبی به سلاح شیمیایی دست یافتند

تروریست های لیبی به سلاح شیمیایی دست یافتند
شنبه 2 اسفند 1393 - 23:36

العالم - منابع نظامی لیبیایی از تصرف بقایای انبارهای مواد شیمیایی دوران معمر قذافی دیکتاتور معدوم لیبی در صحرایی در جنوب و مرکز این کشور و دستیابی تروریست ها به مواد موجود در این انبارها خبر دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، یک مسئول نظامی لیبیایی در مصاحبه ای درباره مقدار سلاح هایی شیمیایی که گروه های شبه نظامی تندرو به آن دست یافته اند، گفت که متاسفانه دراماکنی که شبه نظامیان به آن دست یافته اند، سلاح شیمیایی وجود دارد و این گروه ها به مقادیری از سلاح دست یافته اند که میتوانند از آن برای نبرد خود با ارتش لیبی به طور مستقیم و یا غیرمستقیم استفاده کنند و یا اینکه دست به تهدید بزنند.

ماموران محلی در منطقه الجفره در حدود 600 کیلومتری جنوب شرق طرابلس گفته اند که کارگاه مواد شیمیایی در وادی " رواغه " ، از سوی گردانی از مصر محافظت می شد که مقادیر نامشخص از گاز خردل را هنگام بازگشت به منطقه خود مشرف بر دریای مدیترانه ، به همراه داشته و برای انتقال این گاز ، از محفظه هایی مطمئن استفاده شده است.

روزنامه " الشرق الاوسط " دراین زمینه نوشت که منابع نظامی لیبیایی ، مقادیر سلاح شیمیایی را در اطراف پایگاه نظامی " تمنهنت " و مناطق " سوكنه "و " هون " نزدیک " ودان "رصد کرده اند که به مدت بیست سال جزو مقرهای فرماندهی بوده است.

منابع نظامی اعلام کردند که دراین منطقه ، انبارهای متعددی وجود دارد که تعدادشان مشخص نیست و اطلاعات موجود حاکی از آن است که شبه نظامیان مسلح ، مقادیری زیادی از آنان را سرقت کرده اند.

الشرق الاوسط همچنین به نوار ویدئویی دست یافت که در آن شبه نظامیان مسلح به منهدم کردن سلاح های شیمیایی که از انباری وابسته به ارتش قذافی در منطقه " مشروع اللوز " واقع بین مناطق «بوجهيم» و«هون» دست یافته بودند، اقدام کردند.

بنا به اعلام یک منبع نظامی لیبیایی ، قدافی قبل از رفتن خود حدود هزار تن مکعب از مواد مورد استفاده برای ساخت سلاح های شیمیایی و حدود 20 تن مکعب گاز خردل - که به شدت موجب سوختگی می شود – و نیز هزاران بمب طراحی شده برای استفاده از گاز خردل و گوگرد بر جای گذاشته بود.

بنا به اعلام منبع یاد شده، بر اساس توافقنامه های بین المللی امضا شده در سال 2004 ، این انبار مواد شیمیایی باید منهدم می شد و از بین می رفت اما فقط حدود 60 درصد از عملیات امحا و نابودی آن انجام شد و بقیه به علت قیام مسلحانه ضد حکومت معمر قذافی ناتمام ماند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها