بیانیه رییس جمهور مستعفی یمن پس از فرار از صنعا

بیانیه رییس جمهور مستعفی یمن پس از فرار از صنعا
يکشنبه 3 اسفند 1393 - 14:14

رییس جمهور مستعفی یمن در اولین اظهار نظر خود پس از فرار از صنعا مدعی شد که همه مصوبات و تصمیم هایی که حوثی ها اتخاذ کرده اند، باطل و غیر قانونی است.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، عبد ربه منصور هادی که در ماه ژانویه گذشته از سمت خود استعفا کرده بود، روز گذشته از صنعا خارج شد.
به گفته یکی از مشاوران هادی، وی به شهر عدن در جنوب یمن رفته است. هواداران هادی در این منطقه شورای ریاستی را که جایگزین رییس جمهور شده است به رسمیت نمی شناسند.
عبد ربه منصور هادی با وجود استعفا در بیانیه ای که با عنوان "رییس جمهور" آن را امضا کرده است، خاطرنشان کرد: همه اقدامات و انتصاب هایی که خارج از چارچوب قانون از 21 سپتامبر انجام شده،باطل و فاقد مشروعیت قانونی است.
وی کشورهای عربی و جامعه بین المللی را به مخالفت با آنچه که آن را "کودتا" خواند و به رسمیت نشناختن آن فرا خواند.
خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از مشاور عبدربه منصور هادی، ادعا کرد: "وی رییس جمهور قانونی خواهد ماند و تحت فشار حوثی ها (جنبش انصارالله) که در 21 سپتامبر وارد صنعا شدند، استعفا داده بود."

این درحالی است که استعفای رییس جمهور یمن به دنبال مخالفت جنبش انصارالله،کمیته های مردمی و گروه های یمنی، با طرح وی در خصوص تقسیم یمن به سه منطقه وتجزیه این کشور صورت گرفت و هادی به ناچار استعفا کرد.
رییس جمهور مستعفی یمن از کمیته ملی تدوین قانون اساسی این کشور نیز خواست تا زمان بازگشت صنعا به عنوان "پایتختی امن برای همه یمنی ها و تا زمان عقب نشینی همه شبه نظامیان از آن" در عدن یا استان تعز تشکیل جلسه دهد.
وی همچنین از نهادهای نظامی و غیر نظامی خواست از تصمیم های "حکومت قانونی" یمن اطاعت و از این حکومت بویژه نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی حمایت کنند.
رییس جمهور مستعفی یمن دیروز با کاروانی متشکل از ده ها خودرو با عبور از شهر تعز به عدن رفت.
مشاور هادی در این زمینه گفت: وی صبح روز شنبه موفق به ترک خانه اش در صنعا شد و امنیت مسیر وی تا عدن فراهم شده بود.
به گفته او هادی صنعا را بدون هر گونه هماهنگی های معمول و بدون ابلاغ به هیچ حزبی ترک کرد.

این درحالی است که خبرها از موافقت جنبش انصارالله واجازه این جنبش به هادی برای ترک صنعا حکایت دارد.

هادی اصالتا اهل جنوب یمن است. وی حدود سه دهه به عنوان وزیر دفاع و معاون رییس جمهور سابق یمن بود.
عبد ربه منصور هادی در سال 2102 پس از علی عبد الله صالح، در حالی رییس جمهور یمن شد که به عنوان تنها نامزد این پست درانتخابات حضور داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها