نگرانی از تلاش داعش برای کنترل منابع نفتی لیبی

نگرانی از تلاش داعش  برای کنترل منابع نفتی لیبی
دوشنبه 4 اسفند 1393 - 22:06

العالم - ناظران و کارشناسان سیاسی هدف جدید تشکیلات تروریستی داعش را تلاش برای به کنترل درآوردن منابع نفتی لیبی مشابه وضعیت کنونی این گروهک در سوریه و عراق دانسته و اظهار داشتند که حملات اخیر این گروهک تروریستی علیه چند مرکز نفتی لیبی نشانه آشکاری در این زمینه است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی به نقل از "ماتیا تودالو" کارشناس مسائل لیبی در شورای روابط خارجی پارلمان اروپا نوشت: کنترل بر منابع نفتی، در ذات داعش بوده و این تشکیلات چند حمله را در این چارچوب به چند موضع در لیبی انجام داده است، اما هیچ گونه اطلاعات تأیید شده ای درباره کنترل آن گروهک بر هیچ یک از میادین یا تأسیسات نفتی این کشور منتشر نشده است.
تولادو می افزاید: اولین حمله تشکیلات تروریستی داعش، بندر نفتی "مرسی الحریقة" را هدف قرار داد و این گروهک در دومین حمله خود، میدان نفتی "المبروک" واقع در یکصد کیلومتری در جنوب شهر "سرت" را که شرکت فرانسوی "توتال" در آن فعالیت می کند، آماج اهداف خود قرار داد و در آخرین عملیات خود، به منطقه دیگری در سرت واقع در منطقه مشهور به "هلال نفتی" حمله کرد.
همچنین "ریچارد هاینبرگ"، پژوهشگر مسائل لیبی در دانشکده "پست کاربن" در کالیفرنیا (پژوهشگاه تحقیقاتی انرژی) نیز گفت: برای تشکیلات تروریستی داعش که در پی دستیابی به دستاوردهایی در زمینه نفت می باشد، اهمیت استراتژیک لیبی، از سوریه و عراق کمتر نیست؛ بنابراین گروهک مذکور، براساس همین منطقی که در پیش گرفته برای کنترل بر تأسیسات نفتی منطقه شمال عراق و شهر کرکوک تلاش خواهد کرد.
هاینبرگ همچنین با بیان این که حملات هوایی کشورهای غربی به مواضع تشکیلات تروریستی داعش راه حل مقابله با این گروهک نیست، افزود: این گونه تشکیلات در نتیجه خلأ به وجود آمده ناشی از دخالت این نیروها در منطقه و به ویژه عراق به وجود آمده اند و این امر باعث می شود تا قضیه، دچار دور باطل شود؛ از این رو ضروری است تا تمامی طرف ها برای ارائه راه حل های جایگزین تلاش کنند.
 منطقه هلال نفتی میان بنغازی و طرابلس، منابع گسترده ای از نفت را در خود جای داده است و چند شهر نفتی را در حد فاصل بنغازی و سرت و همچنین بندرگاههای السدره، رأس لانوف و بریقه دربرمی گیرد.
منبع اصلی درآمد لیبی از محل فروش نفت و گاز، است و این کشور تا اواسط سال 2013 روزانه یک میلیون و چهارصد هزار بشکه نفت تولید می کرد، اما این میزان به علت درگیری های مسلحانه به 350 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد؛ درآمد حاصل از فروش نفت 94 درصد درآمد ارزی و 60 درصد درآمد دولت لیبی را تشکیل می دهد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها