دمشق: ترکیه بخشی از خاک سوریه را اشغال کرده است

دمشق: ترکیه بخشی از خاک سوریه را اشغال کرده است
سه شنبه 5 اسفند 1393 - 15:12

وزارت خارجه سوریه اقدام اخیر ترکیه در انتقال قبر "سلیمان شاه" را به منزله اشغال بخشی از خاک این کشور دانست و از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست این اقدام تجاوزکارانه را محکوم کند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، وزارت خارجه سوریه در پیام های جداگانه ای به شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل متحد دخالت ترکیه در خاکش را محکوم و تاکید کرد: این حمله تجاوز آشکار به جمهوری عربی سوریه و حاکمیت ملی این کشور است.
وزارت خارجه سوریه افزود: سوریه تاکید می کند که اقدام دولت ترکیه در انتقال یکجانبه پیکر سلیمان شاه به منطقه ای دیگر در داخل خاک سوریه بدون توافق با دمشق توجیه ناپذیر و در چارچوب تجاوز به حاکمیت ملی دولت سوریه به شمار می رود. توافقنامه ها و اسناد و مکاتبات موجود ارزش مقبره سلیمان شاه را سمبلیک دانسته است نه بخشی از خاک و اموال ترکیه که قابل نقل و انتقال در داخل سوریه باشد.
در این نامه همچنین آمده است: توجیه ترکیه درباره اقدام مزبور که آن را تصرف قطعه ای از خاک سوریه به جای قطعه ای دیگر – محل قبلی آرامگاه- دانسته غیر قابل قبول است، زیرا این مقبره به صورت سمبلیک در مالکیت ترکیه قرار داشت و زمانی که از مکان اولیه برداشته شده ترکیه هیچ حق مالکیتی درخصوص خاکی که مقبره در آن بنا شده ندارد.
این بیانیه می افزاید: تصرف خاک سوریه از جمله روستای مرزی اشمه و بر افراشتن پرچم ترکیه در آن به عنوان مقدمه انتقال مقبره به آنجا اشغال خاک سوریه محسوب می شود.
وزارت خارجه سوریه همچنین به هماهنگی ترکیه با داعش اشاره کرد که هنگام ورود و خروج نیروهای ترکیه برای انتقال مقبره، متعرض نیروهای ترکیه نشدند.
منطقه ای که مقبره سلیمان شاه در آن واقع شده بود در اشغال داعش است.
ارتش ترکیه به تازگی در عملیاتی در خاک سوریه اقدام به انتقال استخوان های سلیمان شاه – جد موسس دولت عثمانی - کرد. مقبره سلیمان شاه در سوریه در 35 کیلومتری مرز ترکیه قرار داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها