سفر هیأت فرانسوی به سوریه نشانۀ چیست؟

چهارشنبه 6 اسفند 1393 - 19:52

دمشق، العالم - اعضای یک هیأت پارلمانی فرانسه در سفر به سوریه با رئیس‌جمهور و دیگر مسؤولان این کشور درباره مسایل گوناگون و در رأس آنها مبارزه با تروریسم رایزنی کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در اقدامی که می تواند حاکی از چرخش آشکار مواضع اروپایی ها باشد، تعدادی از نمایندگان مجلس عوام و سنای فرانسه با مقامات دمشق دیدار کردند.

اگرچه اخبار این دیدار در رسانه ها سانسور شد اما وزن خاص خود را دارد چرا که دیدار سیاستمداران و اعضای پارلمان کشوری که نوک پیکان حمله به سیاست های سوریه به شمار می آمد، گام مهمی برای ازسرگیری روابط دو کشور فرانسه و سوریه است.

"خالد عبود" دبیر پارلمان سوریه در گفت وگو با شبکه خبری العالم گفت: وقتی یک هیات پارلمانی اروپایی با دولت سوریه دیدار می کند، این نشانه یک مرحله مهم چرخش مواضع اروپاست.

برخی ها معتقدند که تغییر مواضع اروپا نتیجه طبیعی پیشروی نیروهای سوری درمیادین مبارزه با تروریست ها است.

"ریاض صقر" نویسنده و تحلیل گر سیاسی سوری در این باره می گوید: این دیدار، نتیجه چند موضوع اساسی است که مهمترین آنها پیشروی ارتش سوریه در میادین مقابله با تروریست ها است که باعث شده اروپایی ها بخصوص با توجه به پیامدهایی که رشد تررویسم در کشورهای خودشان داشته به راه حل سیاسی بحران سوریه گرایش پیدا کنند.

این تحلیل گر سوری پیش بینی کرد که دیدار مقامات اروپایی از دمشق طی ماههای آینده بیشتر شود.

این اولین بار نیست که فرانسه تلاش می کند تا روابط خود را با دمشق از سر بگیرد؛ حدود دو سال قبل نیز یک هیات امنیتی فرانسوی برای به دست آوردن اطلاعاتی درباره تروریست های موجود در سوریه به دمشق سفر کرد اما دولت سوریه شرط این همکاری را بازگشایی سفارتهای دو کشور اعلام کرد.

اگرچه وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده که این هیات حامل هیچ پیام رسمی نیست اما نمایندگان پارلمان، جزئی از یک جریان سیاسی هستند که خواهان بازنگری دولت پاریس در سیاست خود در قبال سوریه به خصوص با توجه به رشد و انتشار تروریسم در قاره سبز است.

این هیات 4 نفره پارلمان فرانسه صبح امروز نیز با بشار اسد رییس جمهور سوریه دیدار و گفت وگو کرد.

دولت فرانسه از ابتدای بحران سوریه از تروریست های مخالف دولت سوریه حمایت کرده و بارها میزبانی آنها را در نشست های مختلف بر عهده داشته است.  

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها