کمک جدید عمر البشیر به ایران‌ستیزیِ آل سعود

کمک جدید عمر البشیر به ایران‌ستیزیِ آل سعود
پنج‌شنبه 7 اسفند 1393 - 10:14

رئیس جمهور سودان در ادامۀ همراهی با سیاست‌های ضد ایرانی سردمداران آل‌سعود، مدعی شد که خارطوم تمام مراکز ایرانی را به دلیل "تهدید امنیت ملی" سودان بسته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان دیروز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه سعودی العربیه، گفت: تمامی مراکز فرهنگی ایران را در خارطوم به‌دلیل تاثیرات منفی آنها بر روی امنیت سودان تعطیل کردیم.

البشیر در بخشی از این گفتگو مدعی شد: در روابطی که با ایران داشتیم، به بعضی موضوعات بزرگ توجه نکرده بودیم. ایران با ایجاد مراکز فرهنگی و حسینیه‌ها تشیع را ترویج می‌کرد، بی‌اعتنا به این‌که سودانیها سنی هستند. ما مشکلاتی که خودمان داریم برایمان کافی است، تحمل مشکلات جدید و اختلاف میان سنی و شیعه را نداریم.

شش ماه پیش و در پی تعطیلی مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی در سودان، روزنامه «سودان تریبیون» در گزارشی نوشته بود که نه تنها اقدام مذکور از سوی دولت سودان انجام گرفته، بلکه اقدامات بیشتری نیز در راه است و این موضوع با استقبال روحانیون اهل سنت سودان نیز روبه‌رو شده است.

این روزنامه در 14 شهریور 93 نوشته بود: روحانیون سودانی از تصمیم دولت در تعطیلی مرکز فرهنگی ایران در خارطوم استقبال کرده و خواستار انجام اقدامات بیشتری علیه شیعیان در این کشور شده‌اند. در یکی از این موارد، عصام احمد البشیر، امام جمعه مسجد «النور» در شرق خارطوم، ضمن طرح اتهاماتی علیه شیعیان و منحرف خواندن عقاید شیعه، گفته مرکز فرهنگی ایران مروج این گونه ایده‌ها بوده است.

وی با بیان این ادعا که شیعیان قصد نفوذ به جامعه سودان را دارند، گفته بود: امنیت ملی سودان و اعراب باید مورد توجه قرار گرفته و تأمین شود و اقدامات دیگری از جمله توقیف کتاب‌های مروج عقاید شیعه، چه در کتابخانه‌های عمومی و چه کتابخانه‌های خصوصی نیز در راه است و انجام خواهد شد.

عبدالحی یوسف، از دیگر روحانیون تندرو‌ سودانی نیز در آن روزها و همزمان با تعطیلی مراکز فرهنگی ایران، در خطبه‌های نماز جمعه گفته بود که وی از مدت‌ها پیش نسبت به گسترش تشیع در سودان هشدار داده، اما برخی افراد موضوع را جدی نگرفته‌اند و برخی دیگر نیز «به بهانه وحدت مسلمانان، فریب خورده‌اند»!

اکنون رئیس جمهور سودان در مصاحبه با بلندگوی تبلیغاتی آل سعود، بار دیگر آن ادعاها را تکرار کرده و فعالیت مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی در سودان را تهدیدی برای امنیت ملی این کشور دانسته است.

رئیس جمهوری سودان، پیش از این در مصاحبه‌ای با روزنامه اماراتی «الاتحاد» گفته بود که گروه اخوان المسلمین، امنیت ملی و ثبات کشورهای عربی را تهدید می‌کنند.

وی با اشاره به گسترش اندیشه اسلامی گروه اخوان المسلمین در میان برخی کشورهای عربی، گفت: «سودان به شدت با گسترش گفتمان جهان شمولی اخوان المسلمین و دخالت آن‌ها در امور داخلی کشورهای عربی مخالف است. هر کشوری برای حفظ امنیت و ثباتِ جامعه مردم خود، سیاست‌های مناسب با شرایط خود اتخاذ می‌کند».

پربیننده ترین خبرها