طرح اردن و اسرائیل برای انتقال آب دریای سرخ به بحرالمیت

طرح اردن و اسرائیل برای انتقال آب دریای سرخ به بحرالمیت
جمعه 8 اسفند 1393 - 12:31

اردن و رژیم صهیونیستی جهت اجرای اولین مرحله از پروژه انتقال آب دریای سرخ به دریاچه بحرالمیت توافق کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اردن و رژیم صهیونیستی برای اجرای نخستین مرحله از پروژه احداث خط انتقال آب دریای سرخ به بحر المیت که احتمال دارد تا سال 2050 آبهای آن خشک شود، توافق کردند.

خبرگزاری دولتی اردن به نقل از "حازم الناصر" وزیر آب و کشاورزی اردن نوشت: اردن طی هفته های آینده مقدمات اجرای این پروژه را آغاز خواهد کرد.

وی افزود: در این توافق، مفاد اصلی پروژه، راه های اجرا، جدول زمانی، مکانیزم پیگیری کارها، منابع مالی و پیامدهای زیست محیطی و اجتماعی آن مشخص شده است.

به گفته این وزیر اردنی، در فاز اول این طرح سالیانه حدود 300 میلیون متر مکعب آب انتقال داده خواهد شد تا اینکه پس از اتمام مراحل آتی پروژه، به 2 میلیارد متر مکعب در سال برسد.

وزیر آب و کشاورزی اردن خاطرنشان کرد: این پروژه شامل اجرای خط لوله آب برای انتقال آب بدست آمده از فرآیند نمک زدایی به بحر المیت می باشد.

وی افزود: راه اندازی خط انتقال آب به دریای سرخ تا مرکز تصفیه و نمک زدایی به طول 23 کیلومتر، حدود 65 تا 85 ملیون متر مکعب آب شیرین در سال تولید خواهد شد.

این توافق در راستای تکمیل یاداشت تفاهم میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی در واشنگتن با حضور مقامات عالی رتبه بین المللی در سال 2013 میلادی، صورت گرفته است.

گفتنی است در مراسم امضای این توافق نمایندگانی از بانک بین المللی و آمریکا حضور داشتند.

بانک بین المللی هزینه اجرای این طرح را حدود 11 میلیارد دلار تخمین زده است.

پربیننده ترین خبرها