پشت پرده ملاقات اردوغان با پادشاه عربستان

پشت پرده ملاقات اردوغان با پادشاه عربستان
شنبه 9 اسفند 1393 - 11:54

ریيس جمهور تركيه قرار است در سفر رسمی و سه روزه براي ديدار و گفت وگو با پادشاه عربستان سعودی، امروز وارد ریاض شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خبرگزاری دولتی عربستان سعودی اعلام کرد، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور در جریان ملاقات رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه درباره روابط دوجانبه و راههای تقویت آن در همه زمینه ها و مسایل منطقه و بین المللی مورد توجه طرفین بحث و گفت وگو خواهد کرد.
روزنامه "المصریون" با اشاره به همزمانی سفر "عبدالفتاح سیسی" رئیس جمهور مصر با سفر اردوغان به ریاض؛ به نقل از منابعی آگاه در پایتخت عربستان تأکید کرد که اردوغان در طول این سفر برای تغییر نظر عربستان درقبال آنکارا که بویژه در سال های زمامداری عبدالله بن عبدالعزیز شاه سابق سعودی حاکم بود، تلاش خواهد کرد. روابط عربستان و ترکیه در دوره زمامداری عبدالله بن عبدالعزیز به علت حمایت آنکارا از گروه اخوان المسلمین مصر به تیرگی گرایید زیرا ریاض این گروه را تروریستی می دانست.
* موضوع اصلی دیدار اردوغان و سلمان
این منابع افزودند: ایران، از موضوع های اصلی دیدار اردوغان و ملک سلمان خواهد بود؛ وضعیت یمن نیز از دیگر موضوعات مطرح در این نشست است.
"محمد السعدنی" کارشناس سیاسی و معاون دانشگاه علوم و فناوری مصر هم دراینباره به "شبکه مباشر مصر" گفت، تقویت روابط عربستان و ترکیه موجب ایجاد توازن در مقابل ایران در منطقه می شود.
سایت خبری "ارم نیوز" امارات هم در مطلبی با اشاره به این سفر خاطرنشان کرد، نزدیک شدن روابط عربستان و ترکیه و کنار گذاشتن اختلافات، موجب ایجاد توازن سیاسی در منطقه برای مقابله با نقش روزافزون ایران می شود.
* دیدار سیسی و اردوغان در مصر بعید است
عبدالفتاح سیسی قرار است فردا (یکشنبه) به عربستان سفر کند. این سفر همزمان، سوالاتی را درخصوص احتمال طرح عربستان برای مهار اختلافات بین مصر و ترکیه مطرح کرده است.
اما عبدالله الحارسی، معاون سردبیر روزنامه "عکاظ"، نشست دوجانبه سران ترکیه و مصر در ریاض زیر نظر پادشاه سعودی را بعید دانست.

پربیننده ترین خبرها