گوهری تاریخی در کشور مغرب + فیلم

يکشنبه 10 اسفند 1393 - 22:21

مسجد "القرویین" در شهر فاس، از کهن ترین مساجد کشور مغرب به شمار می رود که در طول قرن های گذشته، کانون فعالیت های دینی و فکری بوده و ترمیمِ آن، بر رونق و زیبایی آن افزوده است.

به گزارش خبرنگار شبکه العالم، مسجد القرویین، در سال 859 میلادی، توسط "فاطمه الفهریه" در شهر فاس ساخته شد و امروزه به مسجدی بزرگ تبدیل شده است که در آن هزاران مسلمان، عبادت می کنند. با گذشت سال ها، هر خاندانی که بر این کشور حاکم می شدند، ترمیم و توسعۀ این مسجد را در دستور کار قرار دادند و همین مساله بر زیبایی مسجد افزود، بدون آن که تغییری در ساختار اصلی آن ایجاد کنند.
خاندان "زناتیان" در اواخر قرن دهم میلادی، اقدام به توسعه این مسجد و ایجاد گلدسته برای آن کردند که این گلدسته، قدیمی ترین گلدسته در "مغرب عربی" به شمار می رود.
در اواخر قرن دوازدهم میلادی نیز دیوارها و سقف این دیوار، با نقش های مغربی و اندلسی تزیین شد. این نقش ها از روی نقش های مسجد قرطبه در اسپانیا تقلید شده بود. در همان زمان، فضاهایی برای دانش اندوزی طلاب علوم دینی، در مسجد در نظر گرفته شد.
با آغاز دوره حکومت "موحدون"، در اوائل قرن سیزدهم میلادی، چلچراغی بزرگ در میان مسجد نصب شد. این چلچراغ که از مس ساخته شده بود، گویای مهارت و ابتکار مغربی های آن دوره، در صنتعگری است.
این مسجد همچنین وضوخانه هایی دارد که در دورۀ "مرینیان" به شکل صحن هایی شبیه کاخ الحمراء در اندلس ساخته شده است.
در اواخر قرن سیزدهم میلادی، مسجد القرویین به کانون فعالیت دینی و فکری تبدیل شد و در دوره مرینیان، به دانشگاهی تبدیل شد که طلبه هایی از داخل و خارج مغرب را جذب کرد و دانشمندان بزرگی در علوم دینی، ادبیات، فلسفه، ریاضیات و نجوم در همین مسجد آموزش دیدند و در جهان علم درخشیدند.
در دوره استعمار فرانسه، مسجد القرویین به کانون همایش مردان مقاومت و مکانی برای بسیج مردم ضد استعمارگران تبدیل شد.
مسجد القرویین 17 در دارد که به سمت همه اطراف شهر قدیمی باز می شود. این مسجد همچنین حاوی آثار ارزشمند تاریخی است که از آن ها می توان به منبری اشاره کرد که بیش از هزار سال از ساخت آن می گذرد و همچنان در این مسجد استفاده می شود.

1-11:12
26

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها