تاجر سعودی هواپیمای دیکتاتور مخلوع تونس را خرید

تاجر سعودی هواپیمای دیکتاتور مخلوع تونس را خرید
دوشنبه 11 اسفند 1393 - 15:46

العالم- یکی از تاجران عربستان سعودی هواپیمای زین العابدین بن علی، دیکتاتور مخلوع تونس، را به قیمت 105 میلیون یورو معادل 230 میلیون دینار تونس خرید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شرکت خطوط هوایی تونس که با مشکل مالی زیادی مواجه است، برای تامین نقدینگی خرید هواپیما به فروش این هواپیمای بوئینگ 340 متوسل شده است.

قرار است این هواپیمای تونسی در روزهای آینده به فرودگاه جده در عربستان منتقل شود.

بن علی و خانواده اش 14 ژانویه 2011 بعد از آغاز انقلاب تونس با همین هواپیما به فرودگاه جده در عربستان منتقل شدند.  

فروش این هواپیما چند بار با مشکل مواجه شد، اما مقام های تونس جمعه گذشته اعلام کردند که این هواپیما به یکی از خریداران عربستانی فروخته شد.

هیات وزیران تونس که دو هفته پیش به ریاست الباجی قائد السبسی رییس جمهوری این کشور تشکیل جلسه داده بود با فروش این هواپیما موافقت کرد.

زین‌العابدین بن علی  79 ساله رئیس‌جمهوری پیشین کشور تونس است.او از ۷ نوامبر ۱۹۸۷ میلادی تا ۱۴ ژانویه ۲۰۱۱ میلادی و به مدت ۲۳ سال قدرت را در تونس در دست داشت. بن علی از افسران تونسی و رئیس سازمان امنیت تونس بود که در پی یک دوره کوتاه نخست‌وزیری و با کودتایی بدون خونریزی ریاست‌جمهوری را از حبیب بورقیبه در دست گرفت.

در تاریخ ۱۴ ژانویه ۲۰۱۱ میلادی (۲۴ دی ۱۳۸۹ خورشیدی) و در پی ناآرامی‌ها و اعتراض های گسترده مردم تونس از قدرت کنار رفت و جای خود را به محمد الغنوشی، نخست‌وزیر سپرد.

وی سپس به همراه خانواده‌اش به عربستان سعودی گریخت .

در تاریخ ۲۶ ژانویه ۲۰۱۱ میلادی، دولت جدید تونس، حکم بازداشت بین‌المللی زین‌العابدین بن علی و برخی از اعضای خانواده‌اش از جمله همسرش، لیلا ترابلسی را صادر کرد.

انقلاب تونس سرآغاز انقلاب و قیام های مردمی در کشورهای مختلف عربی از جمله مصر، لیبی و یمن بود.

پربیننده ترین خبرها