نویسنده عرب:

تجلی «دیپلماسی گوسفند» در کنگره امریکا

تجلی «دیپلماسی گوسفند» در کنگره امریکا
چهارشنبه 13 اسفند 1393 - 12:27

العالم - نویسنده و روزنامه نگار عرب با اشاره به دست زدن‌های ممتد اعضای کنگره آمریکا برای نخست وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: آنچه در کنگره روی داد چهره واقعی این نهاد را برای ملت های عرب برملا ساخت و نشان داد که سیاست های آمریکا در دست لابی صهیونیست است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، " سامی کلیب" در یادداشتی درباره سخنرانی روز سه شنبه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره خاطرنشان کرد: تشویق کردن های نمایندگان کنگره آمریکا برای نتانیاهو مضحک و شرم آور بود، اما در عین حال، به کشورهای عربی و جهان نمایانگر چهره واقعی کنگره آمریکا بود که مطیع و فرمانبردارسیاست های اسرائیل است.

روزنامه نگار لبنانی افزود: آنچه در این خصوص مضحک بود این بود که تشویق گروهی برای نتانیاهو در حالت ایستاده برای ملت های عربی یادآور «دیپلماسی گوسفند» در برابر حاکمان است. در چنین وضعی، تشویق کردن وسیله و ابزاری است تا تشویق کنندگان به سخنران چنین القاء کنند و بگویند که صرفا دنباله رو و فرمانبردار او هستند و با تشویق ذلت بار خود خواهان جلب توجه سخنران هستند.

همچنین، آنچه در این خصوص مضحک بود این بود که نمایندگان کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) حتی یک بار هم نتانیاهو را به آن اندازه که اعضای کنگره تشویق کردند، تشویق نکرده است. در اسرائیل نتانیاهو موافقان و مخالفانی دارد، در حالی که در کنگره شمار اندکی از نمایندگان کنگره در صندلی خود نشستند و تشویق نکردند. شاید آنها در قبال باراک اوباما رئیس جمهوری خود اندکی احساس کرامت و بزرگی کرده باشند، کسی که نتانیاهو در داخل خانه اش او را به چالش کشید.

"اسرائیل واقعا از ایران و احتمال رسیدن آمریکا به توافق با آن- که شاید سبب تغییر در راهبردهای منطقه شود- وحشت دارد."

کلیب در ادامه مطلب خود که در پایگاه خبری " الاخبار " منتشر شده است ، افزود : ملت آمریکا از جمله ملت هایی نیست که به پراختن به سیاست های بین المللی معروف باشد، بلکه این ملت بیشتر به امور کشور، شهر و ایالت خود اهتمام می ورزد. با وجود این، اینکه نخست وزیر اسرائیل بیاید و در داخل کنگره بر صورت رئیس جمهوری این ملت سیلی بزند، در تاریخ معاصر آمریکا نقطه عطف به شمار می رود.

نتانیاهو در سخنرانی اش دقیقا چیزی را که در کتاب «لابی صهیونیست و سیاست خارجی آمریکا» آمده تکرار کرد. در کتاب مزبور تاکید شده است که همه سیاست های آمریکا در دست لابی صهیونیست قرار دارد و این چیزی است که پیشتر سناتور پل فیندلی به آن اشاره کرده بود.

نویسنده لبنانی درپایان تاکید کرد : با وجود این، آنچه در کنگره روی داد موید دو مسئله اساسی است. اول اینکه اسرائیل واقعا از ایران و احتمال رسیدن آمریکا به توافق با آن- که شاید سبب تغییر در راهبردهای منطقه شود- وحشت دارد. دوم اینکه اوباما پیش از آنکه تصور می شد در قبال اسرائیل جرئت دارد و چه بسا بیش از آنکه تصور می شد به رسیدن به توافق با ایران نیاز دارد و رویارویی کنگره نیز برای جلوگیری از احتمال رسیدن به توافق آغاز شده است.

پربیننده ترین خبرها