گرته برداری بوکوحرام از داعش

گرته برداری بوکوحرام از داعش
چهارشنبه 13 اسفند 1393 - 13:13

العالم - گروه مسلح بوکوحرام به تازگی نوار ویدئویی را درباره سربریدن دو نفر از عناصر خود به اتهام جاسوسی در شبکه های اجتماعی منتشر کرد که از شیوه گروه مسلح داعش دراجرای آن استفاده شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پایگاه اینترنتی تخصصی "سایت"  که مسئول رصد و پیگیری ویدئوهای گروههای تندرواست، نوشت: یک واحد تبلیغاتی وابسته به گروه مسلح بوکوحرام روز دوشنبه ویدئویی تحت عنوان "شکار جاسوسها" را در شبکه های اجتماعی در اینترنت منتشر کرد. بوکوحرام این واحد را به تازگی برای حضور گسترده تر در شبکه اجتماعی توییتر تشکیل داده است.

پایگاه اینترنتی تخصصی "سایت" افزود: این ویدئوی جدید که بسیار حرفه ای تر از ویدئوهای گذشته گروه بوکوحرام است، تا حد زیادی به ویدئوهای گروه داعش شبیه است.

این ویدئو پس از آن منتشر شد که گروه بوکوحرام اعلام کرد که به دنبال بیعت با گروه داعش و اعلام وفاداری به دولت خلافت اسلامی است. این گروه مسلح درشمال نیجریه جنایت های زیادی مرتکب شده است.

هرچند به نظر می رسد که فاصله مناطق تحت کنترل گروه تروریستی داعش و مناطق تحت کنترل گروه مسلح بوکوحرام در آفریقا بسیار از یکدیگر دور است اما گروه بوکوحرام، امتداد داعش در آفریقا است.

گروههای مسلح تندرو در آفریقا در ماههای گذشته از بیعت و اشاره های مستقیم خود به گروه تروریستی داعش سخن گفته اند و باوجود اثبات نشدن رابطه مستقیم میان این گروهها با گروه داعش به خاطر دوری مسافت، اما تعدادی از اقدامات مسلحانه گروههای تندرو در آفریقا گواه این مدعا است .

پیتر فام رئیس مرکز آفریقا در شورای آتلانتیک در واشنگتن گفت: هیچ گونه تماس عملی بین دو گروه وجود ندارد اما روشن است که گروه بوکوحرام، اقدامات داعش را پیگیری می کند و داعش نیز به اقدامات این گروه توجه دارد.

وی افزود: ما شاهد شباهت اقدامات دو گروه هستیم به گونه ای که گروه بوکوحرام دختران دانش آموز شیبوک و گروه داعش زنان ایزدی را می رباید.

پیتر فام گفت: کنترل گروه تروریستی داعش بر مساحت زیادی از دو سوی مرزهای سوریه و عراق، گروه بوکو حرام را نیز به اقدام مشابهی درشمال نیجریه تشویق کرد.

وی افزود: گروه بوکوحرام از بیش از یک سال پیش برمساحتی حدود 20 تا 40 هزار کیلومتر مربع تسلط یافته و احساس قدرت می کند و از سلاح های سنگینی که از ارتش نیجریه به غنیمت گرفته است، استفاده می نماید. عناصر گروه بوکوحرام همچنین به تبعیت از عناصر داعش در نوارهای ویدئوهایی که در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند، پرچم سیاهی را بر می افرازند.

"جاکوب زن" کارشناس امور آفریقا در بنیاد مطالعاتی "جیمزتاون" آمریکا گفت: گروه بوکوحرام علیرغم اینکه در ابتدا مورد حمایت مالی و ایدئولوژیک القاعده در مغرب عربی بود اما اخیرا، تفکرت نظامی و ایدئولوژی داعش را در دستور کار خود قرار داد و در مقابل نیز ضمانت هایی دریافت کرد که از سوی گروه داعش به رسمیت شناختن شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها