آنچه روزنامه های عربی از سخنان ضد ایرانی نتانیاهو منتشر کردند

آنچه روزنامه های عربی از سخنان ضد ایرانی نتانیاهو منتشر کردند
چهارشنبه 13 اسفند 1393 - 15:26

العالم - سخنرانی روز گذشته نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا ،به همراه انتقادهای گسترده که در داخل و خارج ازآمریکا به دنبال داشت، و تلاش رژِیم اشغالگر برای فشار به آمریکا بازتاب هایی در روزنامه های عربی کشورهای منطقه داشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، روزنامه های عرب زبان علاوه بر اشاره به اظهارات ضد ایرانی بنیامین نتانیاهو و نگرانی های گسترده رژیم اشغالگر از احتمال توافق بر سربرنامه های هسته ای صلح آمیز ایران ، به عکس العمل اوباما به این سخنرانی پرداختند که تاکید کرد سخنرانی نتانیاهو را نشنیده ، اما با خواندن متن آن می داند که چیز تازه ای نداشت.

روزنامه الشرق الاوسط نوشت : باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفت هیچ مطلب جدید و راهکاری در سخنرانی نتانیاهو نبود ، این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با حمله شدید به نتانیاهو ، وی را به ایجاد درگیری و تاثیر گذاشتن بر سر مذاکرات هسته ای با غرب متهم کرد.

به نوشته این روزنامه عرب زبان ، نتانیاهو در سخنرانی خود هشدار داده بود که توافق هسته ای پیشنهادی قدرتهای جهانی با ایران ، تهران را از تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای بازنخواهد داشت.

الشرق الاوسط به نقل از نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس نوشت که ایران هم اکنون بر 4 پایتخت کشورهای عربی یعنی بغداد،دمشق ،بیروت و صنعاء تسلط دارد.

روزنامه الحیات هم زیر عنوان " نتانیاهو ،اوباما را محاصره می کند و کنگره برای وی کف می زند "، نوشت :  در سخنرانی تند نتانیاهو که 25 بار با تشویق اعضای کنگره روبرو شد ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از ساختمان کنگره حمله مفصلی به ایران کرد و گفت توافقی که هم اکنون باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا و ایران درباره آن مذاکره می کنند،  توافق بسیار بدی است که ما بدون ان بسیار بهتر هستیم زیرا این توافق هرگز نخواهد توانست ایران را از دست یافتن بر سلاح هسته ای بازدارد.

الحیات افزود : ناظران معتقدند هدف از طرح نتانیاهو ، محاصره رئیس جمهوری آمریکا و ممانعت از تلاش آزادانه وی در مذاکرات هسته ای با ایران است .

القدس العربي  هم خبر سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی را با این عنوان به چاپ رساند :  "نتانیاهو: توافق هسته ای ایران تهدیدی برای اسرائیل است"

به نوشته این روزنامه نتانیاهو با ایراد سخنرانی دیروز خود در کنگره امریکا و حمله شدید به ایران در واقع اوباما را به چالش فرا خواند و توافق درباره پرونده هسته ای ایران را که اوباما در صدد عقد ان با تهران است ، بسیار بد توصیف کرد و جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی برای همه دنیا دانست.

القدس العربی همچنین به عکس العمل مقام های آمریکایی در باره سخنرانی نتانیاهو پرداخت و افزود : اوباما پس از سخنرانی نتانیاهو در جمع خبرنگاران گفت سخنرانی را ندیده اما متن را دیده که البته مطلب جدیدی در آن به چشم نمی خورد و هیچ جایگزین مفیدی برای ممانعت ایران از سلاح هسته ای ارائه نداده است.

این روزنامه به نقل از اوباما افزود: نتانیاهو هیچ جایگزین قابل اجرایی ارائه نداده و ما هنوز به توافق نرسیده ایم اما اگر در این راستا موفق شویم این بهترین  توافق ممکن با ایران برای ممانعت از دست یافتن بر سلاح هسته ای خواهد بود.

القدس العربی درادامه نوشت : نتانیاهو در سخنرانی خود با اشاره به اینکه این توافق راه را در برابر دست یافتن ایران به سلاح هسته ای هموار می کند ، از اعضای کنگره خواست تا ایران را تحت فشار قرار داده و توافق هسته ای ایران را رد کنند .

این روزنامه همچنین به این موضوع اشاره کرد که روابط دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی از چندی پیش یعنی پس از زمان اعلام امادگی نتانیاهو برای عزیمت به واشنگتن و ایراد سخنرانی در کنگره و مجلس سنا و اعیان درباره خطرات مذاکرات هسته ای با ایران بر آینده رژیم صهیونیستی و اعلام رئیس جمهوری امریکا مبنی بر مخالفت با تصویب قانون برای تحمیل تحریم های جدید علیه  ایران در صورت ادامه مذاکرات ، شاهد تیرگی بوده است .

این روزنامه یادآور شد : نتانیاهو در سخنرانی خود از اعضای کنگره خواست تا ایران را تحت فشار قرار داده و توافق هسته ای را رد کنند وی گفت :این توافق راه را برای ایران جهت دست یافتن بر سلاح هسته ای هموار می سازد.

روزنامه الرياض چاپ عربستان نیز زیر عنوان " نتانیاهو: ایران تهدیدی برای همه دنیاست  " نوشت :  نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه شنبه در کنگره امریکا تاکید کرد که ایران تهدیدی برای همه دنیاست.

الریاض نوشت که حدود 50 نفر از اعضای دموکرات کنگره این نشست را تحریم کردند اما بسیاری از اعضای جمهوری خواه و دموکرات کنگره دراین جلسه حاضر شدند، نتانیاهو نیز سخنرانی خود را با  تبریک به باراک اوباما آغاز کرد.

روزنامه الشعب چاپ قاهره هم باانتشار خبر سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی نوشت : نتانیاهو گفت توافق میان کشورهای بزرگ و ایران درخصوص پرونده هسته ای ایران ،تهران را برای متمرکز کردن تلاشهایش جهت دست یافتن بر سلاح هسته ای کمک خواهد کرد . وی بار دیگر از مخالفت این رژیم با مذاکرات کنونی سخن گفت.

این روزنامه افزود : نتانیاهو در سخنرانی خود در کنگره امریکا در واشنگتن ادعا کرد که تلاش ایران برای دست یافتن بر سلاح هسته ای تهدیدی برای وجود و آینده رژیم صهیونیستی است، و یهودیان نیز با تهدید  جدید ایران یعنی تخریب اسرائیل ، روبرو هستند.

رسانه های لبنانی هم ادعاهای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در کنگره آمریکا را تکراری خواندند اما تاکید کردند که شتاب نیتانیاهو برای تکرار این ادعاها و نادیده گرفتن همه هشدارها برای سخنرانی نکردن در کنگره، بیانگر این است که توافق بد هسته ای برای محور صهیونیستی نزدیک است.

رسانه های لبنانی روز چهارشنبه نوشتند که ادامه مذاکرات هسته ای و دو بار ملاقات جان کری وزیر خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نشان داد، نتانیاهو با دست خالی واشنگتن را ترک کرده است.

السفیر نوشت: حتی نزدیکان حزب دموکرات هم هدف از ادعاهای تکراری نتانیاهو را اعمال فشار بر اوباما ارزیابی کردند تا شاید امضای توافق با ایران برای مدتی طولانی به تاخیر افتد.

این روزنامه خاطرنشان کرد : اگر چه نتانیاهو ادعا کرده که وینستون چرچیل قرن است اما نتوانست با سخنرانی خود بسیاری را قانع کند و اوباما به سخنانش با عبارت کوتاه « جدید نبود» واکنش نشان داد.

السفیر یادآور شد: کاملا روشن بود که نتانیاهو تلاش کرد ضمن اهانت به مردم و رییس جمهوری آمریکا ، بگوید که صهیونیست ها سیاست های آمریکا را ترسیم می کنند.

سامی کلیب تحلیگر لبنانی هم در مقاله ای که در روزنامه الاخبار منتشر شد، سخنرانی نتانیاهو در کنگره را یک نمایشنامه خنده دار و در عین حال خجالت آور برای کنگره آمریکا توصیف کرد.

وی تاکید کرد که البته نتانیاهو توانست برای جهانیان و به ویژه عرب ها واقعیت کنگره آمریکا را که همچون بردگانی در خدمت صهیونیست ها هستند، به نمایش بگذارد.

وی افزود : تشویق کردن های نمایندگان کنگره آمریکا برای نتانیاهو مضحک و شرم آور بود، اما در عین حال، به کشورهای عربی و جهان نمایانگر چهره واقعی کنگره آمریکا بود که مطیع و فرمانبردارسیاست های اسرائیل است.

روزنامه نگار لبنانی تاکید کرد : آنچه در این خصوص مضحک بود این بود که تشویق گروهی برای نتانیاهو در حالت ایستاده برای ملت های عربی یادآور «دیپلماسی گوسفند» در برابر حاکمان است. در چنین وضعی، تشویق کردن وسیله و ابزاری است تا تشویق کنندگان به سخنران چنین القاء کنند و بگویند که صرفا دنباله رو و فرمانبردار او هستند و با تشویق ذلت بار خود خواهان جلب توجه سخنران هستند.

کلیب خاطرنشان کرد: دست زدن های پی در پی اعضای کنگره حتی زمانی که نتانیاهو، رییس جمهوری و سیاست های آمریکا را لگد کوب می کرد، موجب شرمساری بود زیرا کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) هم حاضر نیست این ننگ در تاریخ آن ثبت شود.

این کارشناس لبنانی تصریح کرد: در هر صورت آنچه در کنگره آمریکا اتفاق افتاد دو مسئله اصلی را مورد تاکید قرار داد و نخست آنکه اسراییل از ایران و احتمال توافق آمریکا با آن که موجب تغییرات راهبردی در منطقه می شود، هراسان است.

سامی کلیب افزود : اگر یک شهروند آمریکایی بودم ، احساس شرم می کردم زیرا ملت آمریکا شایسته این اهانت و تحقیر نبود.

علی حیدر یک کارشناس مسائل منطقه نیز تاکید کرد که سخنرانی نتانیاهو در کنگره نشان داد، مشکل اسراییل با ایران به برنامه هسته ای محدود نمی شود، بلکه نگرانی و ترس آن از حمایت ایران از محور مقاومت، قضییه فلسطین و نفوذ روز افزون ایران در میان ملت های منطقه و سرانجام آینده اسراییل است.

وی با اشاره به اختلافات عمیق نتانیاهو و کاخ سفید، خاطرنشان کرد که سخنرانی نتانیاهو یک میتینگ تبلیغاتی برای انتخابات پارلمانی در داخل فلسطین اشغالی بود و او تلاش کرد تا موقعیت خود را در مقابل رقبایش در این انتخابات تقویت کند.

روزنامه الجمهوریه لبنان هم به نقل از یک منبع آمریکایی پیگیر مذاکرات ایران و گروه 1+5 نوشت که « مذاکرات پیشرفت کرده و امیدواریم در آخرین دور یعنی پایان ماه مارس به یک توافق مورد رضایت دو طرف برسیم».

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع خود افزود: سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا اگر چه یک پیامدهای ظاهری دارد اما بهترین دلیل برای نزدیک شدن زمان امضای توافق هسته ای است.

رسانه های لبنانی تاکید کردند که نتانیاهو آخرین تیر خود را رها کرد اما مذاکرات همچنان ادامه دارد.

پربیننده ترین خبرها