نگرانی روسیه از رسیدن داعش به قفقاز

نگرانی روسیه از رسیدن داعش به قفقاز
جمعه 15 اسفند 1393 - 11:16

العالم - دبیرشورای امنیت روسیه از توسعه ارتباط گروهک تروریستی داعش با هسته‌های تروریستی در منطقه شمال قفقاز و نگرانی از گسترش فعالیت این گروه در افغانستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "نیکلای پاتروشف" دبیر شورای امنیت روسیه اظهار داشت: مسکو اطلاعاتی دارد که تایید می کند گروه تروریستی داعش ارتباط خود با گروههای تندور در شمال منطقه قفقاز را توسعه داده است و این اطلاعات در تصمیم گیری برای تقویت امنیت روسیه و محافظت از منافع این کشور لحاظ خواهد شد.

این اولین باری است که روسیه وجود اطلاعات درباره امتداد گروه داعش به داخل خاک خود را اعلام می کند؛ روسیه پیشتر بارها درباره تبعات مشارکت تندروهای روس در نبردها بر مناطق تحت کنترل داعش هشدار داده بود.

یک منبع در گفت وگو با روزنامه الحیات چاپ لندن ارزیابی کرد که شمار اتباع روس گروه داعش حدود 1700 نفر است و اکثر آنها اهل منطقه قفقاز هستند.

پاتروشف به نگرانی جدی مسکو از گسترش دامنه فعالیت عناصر داعش به مناطق جدید از جمله لیبی اشاره کرد و گفت: جامعه بین المللی بار دیگر به علت سیاست های کوته بینانه کاخ سفید با مشکلات مواجه شده است.

وی تاکید کرد: آمریکا با وجود سخنان پرطمطراق خود، سیاست های دوگانه ای را در مبارزه با تروریسم در پیش گرفته است.

پاتروشف افزود: آمریکا برای از بین بردن عناصر داعش شتاب نمی کند زیرا تمایل ندارد که فشار بر بشار اسد رئیس جمهور سوریه کاهش یابد؛ این سیاست و اقدام برخی از کشورهای همجوار در آموزش عناصر داعش برای مقابله با رئیس جمهور قانونی سوریه باعث گسترش دامنه سیطره اختاپوس تروریسم شده است و دامنه آن را در مساحتی بالغ بر 90 هزار کیلومتر مربع گسترش داده است.

همزمان وزارت دفاع روسیه نیز هشدار مشابهی را درخصوص افغانستان و وضعیت جمهوریهای آسیای میانه مطرح کرد و "آناتولی آنتونف" معاون وزیر دفاع روسیه گفت: مسکو از گسترش دامنه فعالیت تروریست های داعش در افغانستان و رسیدن آنها به مرزهای هم پیمانان روسیه که بارزترین آنها تاجیکستان است، نگرانی جدی دارد.

وی افزود: روسیه ظهور هسته هایی از این گروه تروریستی در جمهوری های آسیاسی میانه در مرزهای جنوبی روسیه را رصد کرده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها