کارشناس نظامی عراقی: کمکهای آمریکا در حد حرف است

کارشناس نظامی عراقی: کمکهای آمریکا در حد حرف است
جمعه 15 اسفند 1393 - 19:33

یک کارشناس امور نظامی و امنیتی عراقی کمکهای آمریکا به این کشور را در حد حرف دانست و گفت، پیروزی های ارتش عراق باعث شگفتی آمریکایی ها شده است.

"عبدالکریم خلف" سرلشکر بازنشسته ارتش عراق به شبکه العالم گفت: ارتش و نیروهای مردمی عراق هفتاد درصد استان صلاح الدین را از داعش پاکسازی کردند.  
عبدالکریم ادامه داد: 30 درصد بقیه که در اختیار داعش است شامل مناطق "العلم" و "بو عجیل" در شرق و نیمی از شهر "صلاح الدین" است. 
وی خاطرنشان کرد: داعش قدرت مانور و تردد ندارد، در تیر رس گسترده ارتش عراق است و هواپیماهای ارتش تصاویر آن را برای تعیین هدف به اتاق عملیات می فرستد.   
عبدالکریم درباره عدم توجه آمریکا به دستاوردهای ارتش و نیروهای مردمی عراق در مبارزه با داعش اظهار داشت: راهبرد آمریکایی ها مبهم است، در ابتدا گفتند مبارزه با داعش 3 سال طول می کشد، سپس پانه تا وزیر دفاع سابق این رقم را سی سال خواند اما پس از مدتی آن را به بیش از یک سال کاهش دادند و اکنون تحت اراده عراقی ها قرار دارند و گفتند ما پشت سر تصمیم عراق هستیم.   
این شخصیت عراقی خاطرنشان کرد: تصمیم عراق درست بود، 20 تیپ نیروهای مردمی در کنار نیروهای مبارزه با تروریسم و واکنش سریع وزارت کشور و پلیس فدرال و چهار هزار جنگجوی عشایر صلاح الدین در عملیات شرکت کردند.
وی افزود: این تعداد عظیم و دستاوردهای ارتش عراق باعث شگفتی آمریکایی ها شد به گونه ای که دریافتند عراقی ها در زمینه برنامه ریزی،  زمان بندی و پشتیبانی برای انهدام گروه تروریستی داعش بسیار منظم هستند.
عبدالکریم خلف افزود: چهار هزار مستشار آمریکایی، فرانسوی، استرالیایی، کانادایی و انگلیسی در عراق هستند اما هیچ کمکی به نیروهای عراقی ارائه نکردند.
وی درباره حضور مستشاران ایرانی در عراق گفت، چه مانعی دارد اگر از تجربیات ایران به عنوان کشور همسایه استفاده شود. ایران به نیروهای مردمی با سلاح و دیگر موارد کمک می کند اما کمک آمریکا به دولت عراق فقط در حد حرف است.       
خلف افزود: نبرد صلاح الدین پیش زمینه نبرد آزادی الانبار و موصل می باشد اما آمریکایی ها می خواهند جاده موصل جهت ادامه ارسال کمک برای داعش باز باشد. 
وی گفت: تصمیم "حیدر العبادی" نخست وزیر عراق درباره اینکه پس از صلاح الدین نوبت آزاد سازی الانبار است،  باعث فلج شدن داعش در الانبار، صلاح الدین و موصل شده و باعث شکست آن خواهد شد.   

پربیننده ترین خبرها