شهر باستانی نمرود / فیلم + عکس

جمعه 15 اسفند 1393 - 21:37

شهر باستانی "نمرود" که داعش ، کمر به یکسان کردن آن با خاک بسته است، نگینِ تمدنِ آشور و خاستگاه گنجی باستانی است که از مهم ترین اکتشافات باستانیِ قرن بیستم به شمار می رود.

 

موقعیت جغرافیایی شهر نمرود

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وزارت آثار باستانی و گردشگری عراق، اعلام کرد که داعش با بولدوزرهای سنگین آثار باستانی و تاریخی شهر نمرود را ویران کردند؛ پیشینه برخی آثار باستانی این شهر به قرن سوم پیش از میلاد مسیح و پس از آن برمی گردد.

شماری از شاهدان در شهر نینوا نیز گفتند، داعش از یک هفته پیش برای ویران کردن آثار باستانی شهر برنامه ریزی می کردند.

این شهر تاریخی، بر کرانه رود دجله و در فاصله 30 کیلومتری شهر موصل واقع شده است. موصل، نخستین شهری است که در حمله ماه ژوئن سال گذشته، به دست داعش افتاد.

خبرِ با خاک یکسان شدن شهر نمرود، چند روز پس از آن اعلام شد که داعش، تصاویری از تخریبِ آثار باستانیِ موزۀ موصل منتشر کرد.

بازسازی تصویری شهر نمرود

شهر نمرود، در قرن سیزدهم پیش از میلاد مسیح ساخته شده است و از معروف ترین جایگاه های تاریخی عراق به شمار می رود که به نوبۀ خود، مهد تمدن های باستانی شمرده می شود.

"حیدر حمدانی" دانشمند باستان شناس عراقی در دانشگاه استونی بروک در آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت: شهر نمرود، در دورۀ "نوآشوری"، پایتخت آشوریان بود.

شهر نمرود، نامزدِ قرار گرفتن در فهرست آثار باستانی جهان در سازمان یونسکو بود. نامِ کنونی این شهر، به زبان عربی است و پیش از این به نام "کلحو" خوانده می شد.

نخستین بار، دانشمندان باستان شناس، در سال 1820 از این شهر یاد کردند و عملیات جست وجو و حفاری برای یافتن آن، توسط باستان شناسان خارجی آغاز شد. در زمان حمله آمریکا به عراق به سال 2003، بسیاری از آثار باستانی این شهر، چپاول و سرقت شد.

عناصر داعش در حال تخریب بخشی از شهر نمرود

در حال حاضر، میزان خسارتی که تروریست های داعش به این شهر وارد کرده اند، مشخص نیست، زیرا نگهبانان و مسؤولان آثار باستانی عراقی نمی توانند به سادگی، خسارت های وارده را ارزیابی کنند زیرا اکثر اماکن تاریخی و باستانیِ استان نینوا که مرکز آن موصل است، در مناطقی قرار دارند که کاملا تحت اشغال سازمان تروریستی داعش است.

بسیاری از آثار باستانی شهر نمرود، از این شهر، به موزه های متعددی از جمله موزه های موصل و بغداد در عراق و موزه های لندن و پاریس در خارج از این کشور منتقل شده اند، اما با این حال، شاخص ترین قطعه های تاریخی به جا مانده از این شهر، نقش های دیواریِ آشوری است که به شکل گاوهای بالدار با سر انسان و همچنین سنگ های نقش دار هستند که به علت حجم بزرگی که دارند، در این شهر به جا مانده بودند.

در ویدیویی که داعش از تخریب آثار باستانی موزۀ موصل منتشر کرد، بسیاری از مجسمه ها و آثاری که تخریب شد، از شهر نمرود بود.

عناصر داعش در حال تخریب آثار تاریخی موزه موصل

حمدانی تاکید کرد: نمرود، یکی از اماکنِ بسیار مهمِ تاریخ سرزمین بین النهرین و گنجینۀ بسیاری از گنج های باستانی آشوری بود.

یکی از شاخص ترین آثار باستانیِ این شهر، "گنجِ نمرود" است که در سال 1988 کشف شد. این گنجینه، حاوی 613 قطعه نگین و سنگ قیمتیِ ساخته شده با طلا است. بسیاری از دانشمندان، کشف این گنجینه را پس از کشف قبر "توت آنخ مون" فرعونِ مصر در سال 1923، مهم ترین کشف تاریخ می دانند.

این گنج، که پیشینۀ تاریخی آن به 2800 سال پیش بر می گردد، به مدت بسیار کوتاهی، در موزه ملی عراق در بغداد به نمایش گذاشته شد. اما پس از حمله صدام به کویت در سال 1990، مسؤولان عراقی، این گنج را پنهان کردند.

چند هفته پس از سقوط صدام، این گنج، در بانک مرکزی عراق پیدا شد.

 

26

 

 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها