جوان مسیحی لبنانی از ترکیه به داعش پیوست+ویدئو

يکشنبه 17 اسفند 1393 - 22:49

العالم ـ پیوستن یک جوان مسیحی لبنانی به سازمان تروریستی داعش، بحث و جدل بسیاری در لبنان برانگیخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه السفیر چاپ لبنان نوشت که یک جوان مسیحی لبنانی در اقدامی که بحث و جدل بسیاری در لبنان برانگیخته، به داعش پیوست.

این روزنامه لبنانی تاکید کرد که دستگاه های امنیتی در شمال، درگیر موضوع دومین جوان مسیحی به نام جک (28 ساله) هستند که به یک خانواده ارتدوکس اصیل در محله الازهریه در طرابلس تعلق دارد و به گفته یکی از برادرانش در هنگام بازجویی، مدتی پیش عازم ترکیه شده تا از آنجا به سوریه حرکت کرد تا به داعش بپیوندد.

برخی منابع امنیتی در گفتگو با السفیر تاکید کردند که نگرانی اصلی آنها این است که مبادا ماموریت انجام یک عملیات تروریستی در لبنان به جک واگذار شود و گروههای تکفیری از هویت مسیحی وی برای دور کردن هرگونه شک و شبهه از وی سوء استفاده کنند؛ همان کاری که قصد داشتند با ایلی الوراق قبل از دستگیری توسط نیروهای امنیتی، انجام دهند؛ از این رو برخی دستگاهها دست به تلاشهای استثنایی می زنند تا تمام کسانی را که ممکن است جک با آنها ارتباط برقرار کند، تحت کنترل قرار دهند.

تحقیقات و بازجویی ها در حال حاضر برای کشف هرگونه ارتباط میان الوراق و جک متمرکز است و اینکه الوراق چقدر در جذب جک نقش داشته است، بویژه که به محض بازداشت الوراق، جک نیز متواری شد. 

برخی افراد نزدیک به جک تاکید کردند که وی برای عبادت به کلیسا رفت و آمد می کرد، اما اخیرا کلیسا رفتن او قطع شد و به جای آن به بازارها سر می زد تا با شماری از جوانان مسلمان افراطی دیدار کند.

بر طبق اطلاعات به دست آمده، جک دو بار به ترکیه سفر کرد و با اشخاصی وابسته به داعش دیدار کرد و دوره های نظامی پشت سرگذاشت. سپس به لبنان بازگشت و بار دیگر برای آخرین بار به ترکیه سفر کرد و از طریق ترکیه عازم سوریه شد و به خانواده اش خبر داد که مسلمان شده و به داعش پیوسته است. جک با برخی مشکلات  اجتماعی روبرو بود و به سبب همین مشکلات ناچار بود به دور از خانواده در یکی از روستاهای منطقه کورانی تنها زندگی کند. سپس به بازارها در طرابلس رفت و آمد می کرد تا اینکه ناگهان ناپدید شد و زمانی که خانواده اش پس از پرس و جو مطلع شدند که وی در سوریه بسر می برد، تلاش کردند وی را به بازگشت متقاعد کنند، اما وی مخالفت کرد و به برادرش که کارمند دولت بود، گفت که راه "اسلام" را انتخاب کرده و از آن بازنخواهد گشت(!)

همچنین بر اساس اطلاعات موجود ممکن است داعش یک جوان مسیحی دیگر را که او نیز اهل طرابلس است، به خدمت گرفته باشد؛ این جوان مسیحی اینک تحت کنترل و نظارت دستگاه های امنیتی است؛ زیرا هنوز در منطقه شمال لبنان به سر می برد.

پس از مشاهده موارد متعددی از پیوستن جوانان مسیحی طرابلس به گروههای تکفیری، برخی رهبران معنوی مسیحی در شمال و بیروت این مساله حساس را دنبال می کنند؛ آنها از این پدیده ابراز نگرانی کردند و با جدیت برای بررسی علل و عوامل و پیامدهای این پدیده تلاش می کنند.

توفیق سلطان در گفتگو با السفیر گفت: "ناامیدی به حدی رسید که جوانان مسیحی را به پیوستن به داعش کشاند؛ این عین کفر است".

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها